Den roliga skrift

Jag kan inte sova. Så går det när man äter 5 apelsiner. Alla vitaminerna håller en naturligtvis vaken.
För att somna försökte jag läsa en väldigt tråkig bok som heter Den roliga skrift. Den roliga skrift är en antologi med roliga historier från sjuttiotalet, ihopsamlade av dåtidens humorguruer Gunnar Bernstrup och Stellan Sundahl. För er som inte minns så kan jag berätta att dessa herrar hade ett radioprogram som hette Byteskomik. Dit fick vanliga människor ringa in och berätta sin roligaste vitsar och så fick de en annan, likaledes rolig, vits i utbyte. Varje samtal avslutades med frasen "Bytt bytt kommer aldrig igen!" Såna där klatschiga ordstäv tillverkas inte längre....undrar varför....

Ungefär samtidigt som dessa gagghökar tilläts förorena etern med sitt evinnerliga pjämmel (nej, jag vet att den frasen inte är från Byteskomik) gav ICA-förlaget ut sin egen antologi; 999 roliga historier. Detta verk är säkert väl hågkommet av flera av mina jämngamla. Första historien i denna antologi var naturligtvis också den som blev oftast läst, men mitt tioåriga jag förstod den aldrig riktigt. Skrattade gjorde jag förstås, det rörde sig ju om roliga historier, det stod ju t o m på omslaget. Vitsen illustrerades med en flicka stående framför en häst. Sedan dess har vitsen fallit i glömska men illustrationen fanns kvar i minnet jämte känslan av att inte förstå det roliga.

Och så sitter jag där och läser Den roliga skrift, och plötsligt dyker ICA-förlagets nr 1 upp där, fast med nummer 2572. (Den roliga skrift är en väldigt tjock bok.)

"En liten flicka stod och tittade på en häst medan ägaren var inne i en affär. När han kom tillbaka sa flickan:
- Nu kan inte hästen köra längre, för all bensinen har runnit ut."

Nu fattar jag äntligen poängen. Men jag skrattar inte. Det rör sig ju om historier som är så dåliga så att de som samlade dem i en bok var tvungna att skriva på pärmen att de faktiskt var roliga för att folk skulle fatta. 

Godnatt, hoppas jag.

Kommentarer
Postat av: truffan

Ja, du lär inte få skörbjugg i alla fall, men tråkigt om du missar lilla Toras hemkomst :(

Fortsätt nu äta mycket c-vitamin, men det finns i bubbelform också om du tröttnar på att skala apelsiner.

2007-12-04 @ 07:40:42
Postat av: Trogen läsare

Jag har tänkt på en sak. Hetta han inte Vogeljazz, med V?

2007-12-04 @ 14:46:50
Postat av: Banjo

Det är inte helt omöjligt, nej.

2007-12-04 @ 15:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0