Certifierad rådgivning

Jag är certifierad rådgivare.
Jag kan ge råd om allt möjligt, men när det kommer till ekonomiska placeringar då är jag tydligen expert. Att vara expert innebär att man kan bli stämd om man har fel. Att vara expert innebär att man måste dokumentera alla råd man ger och även få den rådde att intyga att man gett dessa råd och att han/hon kommer följa dem. För att få äran att bli belastad med detta ansvarstyngda ok var jag tvungen att plugga in en tjock bok , förstöra en veckas nattsömn och göra ett långt test med ointressanta frågor. Rätt ovärt så här i retrospektiv när jag ska lämna min tjänst där certifieringen var nödvändig efter att ha genomfört totalt två regelrätta rådgivningar.
Inom bankvärlden är det (förståeligt nog) lag på att de som rådfrågas ska vara kapabla att ge råd som är bra.

Det slog mig idag att det egentligen inte borde stanna där. Borde inte alla människor som kan ställas i en rådgivningssituation certifieras och bli ställda under samma krav som bankfolk?
Tänk er att du är ute på stan och går in på H&M. Låt oss säga att du ska på fest men vet inte riktigt vad som är inne och vad du skulle passa i. När du frågar en expedit så måste denne innan svar ta reda på din ålder (för gammal för babyrosa?), civilstånd (hur mycket hud bör visas?), riskbenägenhet (senaste modet eller klassiskt snitt?) och hur mycket du har tänkt placera (Dior eller Dressman?). Sedan när affären är avklarad måste både du och expediten skriva på kvittot, vilket ni får i tre exemplar, ett till dig, ett till butiken och ett till arkivet.

När du så gjort dina inköp är du naturligtvis hungrig och går till en restaurang för att äta en bit mat och kanske ta ett glas vin. Innan sommelieren kan rekommendera ett vin så frågar han om dina dryckesvanor, din erfarnehet av vin, vad du tänkt göra efter middagen och hur full du planerar att bli. Följt av tre exemplar av det statligt föreskrivna vinavtalet.

Och till slut, när du kommer hem (i det här exemplet är du kvinna) och ska visa upp för maken/pojkvännen vad du har köpt och frågar honom "Tycker du jag ser tjock ut i den här?" då är han lagbunden att först fråga: "Hur tjock brukar du tycka du ser ut?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0