Fasadrenovering

I morgon kommer Aktuellt och spelar in reportage på min arbetsplats.
Anledningen är att det i Skottland tydligen finns en lag om att folk inte får pensionera sig om de inte genomgår ett mentorprogram där deras kompetens överförs till en efterträdare. Därför vill Aktuellt göra ett reportage om en pensionär som gått tillbaka till arbetet. Jag tror ni håller med om att logiken är något luddig.

Hur som helst så innebär det naturligtvis aktion från ledningens sida. Bestämda rekommendationer kommer per mail om att inte klä sig i den allra mest urtvättade T-shirten (kom i kostym, för tusan hakar!) och att rensa ut papperskorgar (tank om Aktuellt skulle råka panorera rakt ner i min papperskorg, då skulle halva Sverige lägga sina pensionsförsäkringar i fribrev av rent äckel!) och att helt enkelt hålla en proffsig profil.
Då får man hoppas att jag inte får ett samtal som det sista idag. I andra änden av linjen fanns en man 80+ som funderade på att lägga pengar i en kapitalförsäkring.

- Vad ska jag tänka på när jag ska teckna kapitalförsäkring?
- Ja, det finns ju onekligen en del att tänka på, först och främst finns det ju olika förvaltningsformer...
- Det enda jag känner till är avkastningsskatten.
- Ja, avkastningsskatten kommer man ju inte ifrån...
- Om man går till det lokala bankkontoret, kan man då få tag i broschyrer om försäkringarna?
- Ja, och där kan du även avtala tid med en försäkringsrådgivare.....
- Kan man också byta fonder i försäkringen? Kostar det något?
- Nej, det kostar inget.
- Jahaja, det glömde du säga innan när jag frågade vad jag behövde tänka på när jag ska teckna kapitalförsäkring. Det är uppenbart att jag får bättre svar om jag vänder mig till det lokala kontoret. Tack och adjö!

Ibland är det svårt att hålla en strikt, professionell profil. Men papperskorgen kan jag i alla fall tömma.

Och till slut ett speciellt meddelande till en trogen läsare: Man måste våga hoppa för att lära sig flyga. Ingen annan lär lära sig åt dig. Och med tanke på att vissa inte verkar gilla tanken på att du parflyger med andra så kanske det är dags att skutta åt rätt håll äntligen?
Det var väl det..... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0