Goda gärningar och grubblet de föder

Om man vill undvika transfettbomberna på McDonalds vid Centralen så kan man gå uppför trappan till vänster, passera Apoteket Göken och släntra in på Pizza Hut istället. Där vet de verkligen hur man sätter ihop onyttigheter för högsta möjliga kaloriresultat! Lite lustig egentligen, det där med kalorier, kalori är ju en gammal enhet för energi, ergo bör man få energi av att införa kalorier. Hur kommer det sig då att man blir så där däst och trött efter att ha infört många kalorier???
Jag sov lika bra på biologi- och fysiklektioner i skolan som jag gör på möten nuförtiden. Det måste bero på overhead-suset.
På Hutten får man äta så mycket pizza man vill eller orkar och dricka stor läsk för bara 90 SEK. Pengarna betalas vid entrén och sedan äter man sig in till baren där man får sin dricka, äter sig vidare till buffén där man graciöst och karaktärsfast hoppar över soppa, sallad och vitlöksbröd och koncentrerar sig på pizzorna.
För 10 år sedan kunde jag äta 8-10 bitar utan problem, nuförtiden säger hela kroppen stopp vid sluttampen av den femte biten. Och ändå är det nu som magen börjat växa? Ännu ett av livets mysterier. Kommer min pizzaaptit att minska i samma rasande takt så dröjer det inte länge förrän "allt-du-kan-äta"-konceptet inte är lönsamt för mig längre. Det är ju viktigt att en lunch inte bara är flottig, den ska ju vara prisvärd också.

Väl framme vid bordet där man tänkt sig sitta finner man en liten skylt som säger att för 2 kronor så får ett barn i Afrika en skollunch. Om man vill så kan man be personalen lägga till några kronor på ens nota så går det till sådana luncher. Varför får man reda på det först efter att man har betalat notan? Storstilat impulsivt bestämmer man sig för att nästa gång ska man minsann be att få betala 100 SEK, så får en liten parvel i Ekvatorialguinea en hel veckas lunch! Fast med min vanliga tur så skulle väl just min tia behöva användas för att muta någon för att få fram lunchpengarna till de stackars barnen, för de kan väl inte påstå att skatt, mutor och transport ingår i priset? Och vad kan man egentligen få för 2 spänn ens i Afrika? Blir det en näringsriktig måltid enligt tallriksmetoden? Innehåller den samtliga kostcirkelns delar? Finns kostcirkeln fortfarande eller dog den med Jan Bergqvist? Hur var det nu signaturmelodin till Kroppen gick? De gjordes bättre barnprogram förr, sanna mina ord......
En plötsligt tom tallrik kallar en tillbaka till verkligheten från tankeflackandets ängder och eftersom tallrikarna på Hutten bara har rum för tre bitar åt gången så finns det fortfarande lite plats kvar därinne,

Väl framme vid buffén igen slås man av en annan tanke. Om man nu i Afrika kan röra ihop en hel lunchmåltid för bara 2 pix, hur kan då min torftiga måltid betinga 90? Fast de får förmodligen inte äta allt vad de orkar, förstås....
Äter jag lika mycket som 45 guineanska skolbarn? Skandalöst. Jag sliter maten ur munnen på en och en halv skolklass.
Jag är en ond man.  Och trött blir jag.

Nästa lunch går jag till McDonalds som vanligt. Där får man en extra läsk om man köper en stor läsk. Det är ju jävligt logiskt.


(Glöm inte att rösta i Alla tiders ESC! 15 april 12:00 stänger "slussarna".)

Kommentarer
Postat av: Anonym

äntligen han är tebaks:>

2008-04-10 @ 21:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0