Janne Banjosson IV

Jag får nog ge mig. Det hade Janne Josefsson aldrig gjort.
Idag fick inget gå fel. Femhunkan var uttagen, stämpelkortet undanstoppat och svaret "nej" på frågan om jag hade stämpelkort väl inövat. Jag var faktiskt riktigt nervös. Hur kan jag någonsin i mitt liv ha varit skådespelare?

Jag beställde den Karl Johan-fyllda panzerottin och drog fram min femhundring och för ett kort ögonblick trodde jag faktiskt att hon bara skulle ge tillbaka 11 kronor, pulsen snabbades på till det dubbla. Men så började hon gräva bland hundringarna och då tog snålheten vid.
"Visst fan!" utbrast jag. "Jag har ju stämpelkort! Det glömmer jag varje gång!"
Kunde jag ana ett stänk av självbelåtenhet i flickans tonfall? Hade hon lyckats lura mig?
"Jahaja", sa hon med bara en dust hånfullhet i rösten. "Jag kanske ska stämpla ett par gånger?"
Vad tusan, var det plötsligt jag som var misstänkt för bedrägeriförsök? Jägaren hade blivit villebråd!
"Nej, nej!" avböjde jag. "Något straff skall jag ha, så kanske jag lär mig någon gång."

Skamset gick jag och tog ett par brödbitar, som nu hade precis lagom smak av fänkål. Eller lakrits. En evig tur att jag inte avslöjade dem som bondfångare...

Då steg föreståndaren för restaurangen in i lokalen. Han brukar vara där och det är alltid samma visa.
Han skäller konstant på sin personal! Tillrättavisar och pekar med hela handen och säger åt. Antingen är han neurotisk pedant eller så har han en överdriven skräck för hälsovårdsnämnden. Janne Banjosson lyssnade spänt. Man kanske skulle kunna avlöja lunchsnusket istället? Eller lunchterrorn! Lunchchock! Lattemaskin grisig - två dog!

Men först fanns det en viktig sak att säkra. Jag påkallade en av servitrisernas uppmärksamhet.
"Ursäkta mig, men det här brödet; vad är det för ingredienser som ger det den här fantastiska smaken?"
"Jo, det är vår hemliga kryddblandning. Många frågar men vi släpper inte ifrån oss det receptet."

Attans. Jag lägger ner undersökningen, det är inte värt det.

Kommentarer
Postat av: Orne

Vilket fiasko... :-)

2008-02-27 @ 21:45:00
Postat av: Tigger

Men hur gick ddet med alla inhyrda under-cover agentar?
Var det någon som kom dit och handlade med sin 500-lapp? Rapporterade dom, och i så fall, finns banden med rapporten kvar, eller är dom "borttappade" på mysterisk väg?

Börjara ana en djupare konspiration. Kan det vara så att BH får 2 stämplar per lunch nu, om han inte outar deras fusk...

2008-02-28 @ 09:56:55
Postat av: Banjo

Det var ju ingen som anmälde sig som frivillig, så jag var tvungen att fortsätta mitt enmanskrig.

Jag är naturligtvis alltid redo att återuppta spaningarna, mig kan ingen muta, Mandolin möjligen undantagen.

2008-02-28 @ 10:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0