Janne Banjosson

I morgon ska jag förvandlas till Janne Banjosson och avslöja lunchfusket. Eller möjligtvis lunchljuget, vi får se vad det blir.Det finns ett café snedstreck lunchhak på Drottninggatan som har fått den undersökande journalisten i mig att vakna.

Jag är en ganska inbiten vanemänniska vad det gäller lunch, det har jag varit inne på förut. Hamburgare på måndagen, sushi på tisdagen, Jensens Böfhus på onsdagen och så detta café med de smaskiga pastarätterna på torsdagen.
För två veckor sedan hade jag lite dåligt med växel och var tvungen att betala med en femhundralapp. Jag fick 15 kronor tillbaka. Snabb på huvudräkning som jag är insåg jag i princip bums att något blivit fel och kallade tillbaka kassörskan som var halvvägs inne i köket.
"Ja men oj, vad tänker jag på!?"utbrast den unga och mycket tilltalande damen, öppnade kassan och presenterade mig för fyra fräscha porträtt av Carl von Linné. Dessutom fick jag ett stämpelkort så att jag får äta gratis vid mitt elfte besök. Lustigt att de inte erbjudit mig det förut, tänkte jag, jag hade ändå ätit där ett bra tag. Nåväl, ett misstag kan hända den bäste, och maten var lika underbart god som vanligt.

Bäst är dock deras mörka bröd som man får ta hur mycket man vill av i väntan på maten. Det smakar fänkål. Eller lakrits.

En vecka senare, förra torsdagen stod jag där igen och insåg att jag än en gång var utan växel. Dessutom hade jag naturligtvis glömt bort att jag fått ett stämpelkort, så är det jämt. Jag beställer, betalar med en femhundring....och får 15 kronor tillbaka!!! Den här gången var det en annan kassörska. Jag påkallar hennes uppmärksamhet och vad tror ni att hon säger?
"Ja men oj, vad tänker jag på?" Exakt samma ordval! Sedan får jag mina fyrahundra och blir erbjuden ett stämpelkort som berättigar mig var elfte måltid gratis. Då kommer jag ihåg att ett sånt har jag redan, visar upp det och får en stämpel.

Följande konspirationsteori tar form i mitt huvud:
Har tjejerna på detta café snedstreck lunchhak satt detta i system? Är det kanske så att innehav av stämpelkort visar att man redan råkat ut för bedrägeriförsöket och inte kommer drabbas igen?
 
Imorgon är det jag som går och tar ut en femhundring, gömmer mitt stämpelkort och går dit igen!
Och blir det ännu en repris så kommer ni att få läsa ställets namn här.

Det är däremot osäkert om jag kommer sluta gå och käka där. Det där jämrans brödet är ju så otroligt gott...och Janne Josefsson är så fruktansvärt inte jag.


Kommentarer
Postat av: Sporadisk läsare

Väntar nyfket på rapport.

2008-02-14 @ 12:50:18
Postat av: JS

fan vad skoj, berätta hur det gick!!!

sätt dit dom asen!!

2008-02-14 @ 14:20:11
Postat av: Orne

Läste för några år sedan om en kioskägare som konsekvent betalade tillbaka på en hundring när man betalade med en femhundring. Han hade dock drivit det ett steg längre och hade en hundring liggandes vid kassaapparaten som "bevis"!

När jag jobbade på Pressbyrån fick vi lära oss att aldrig stoppa ned stora sedlar direkt i kassan, utan alltid ställa dom i en liten hållare på kassan, just för att kunna bevisa att folk betalade med en hundring om dom påstod att det var en femdito.

Om dom satt det i system tycker jag faktiskt du ska polisanmäla dom.

2008-02-14 @ 17:17:56
Postat av: Trogen läsare

Finns det verkligen någon som inte skulle upptäcka att man fick tillbaka 400 för lite?

2008-02-15 @ 07:18:50
Postat av: Kroknosa

Ja, det gör det. Hmmm.

2008-03-07 @ 14:04:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0