Nöjd nörd

När jag slog mig ner framför Let´s Dance i kväll så kände jag mig ganska nöjd med mig själv. Arbetsveckan hade inte varit så hektisk, halva veckan hade jag haft föräldrarna på besök och det hade gått jättebra som vanligt, lägenheten var hyfsat städad och jag hade en Hoegaarden i handen och på väg er i magen. Dilba var utslagen och gårdagens schlagers var provlyssnad på.

Det där med schlager, alltså. För en tävlingsnörd som mig finns inte mycket bättre än schlager-EM och -SM. På senare tid har min nördighet blommat ut i ett fullkomligt vansinnigt projekt i Ordspels forum. De flesta som läser här vet vad jag talar om.
Varje dag anordnar jag en liten mini-melodifestival m h a YouTube-klipp. Jag betar av varje land i bokstavsordning. Vi började med Albanien och håller på till Österrike. Då ska vi ha fått fram 48 nationella vinnare som ska få göra upp i Alla tiders Eurovision Song Contest! Enligt schemat ska den gå av stapeln 1 april.
Varje dag sitter jag och frossar i gamla filmsnuttar, ibland så gamla som 1957. Det finns verkligen allting på YouTube! Ett underbart guldkorn som jag sprang på igår är det här marockanska bidraget från 1980:

Bitaqat Hob

Ah, vad det är underbart att vara nördig! I morgon ska jag sätta ihop och presentera Israels festival. Det kommer bl a bli Itzhac Cohen, det kan ni i alla fall vara helt säkra på.
På svt.se tjuvlyssnade jag på bidragen i morgondagens svenska delfinal. Hade det varit jag som fått bestämma själv hade vi sett Rongedal och Johnson&Häggkvist direkt till final, men eftersom jag av någon konstig anledning inte lär få det så blir det J&C och den där enerverande Idol-Ola. Sanna Nielsen och Andra Generationen till Andra Chansen.
Förra helgen hade jag full pott på min förhandsgissning. Förra året kunde jag inte ha mer fel.
Jag är i alla fall inte så urbota nördig att jag ringer och röstar.  (Förresten har jag inte fått någon blankett ifrån Josef ännu. Och vi hade ändå vårt fina samtal i måndags....på tal om telefoner alltså.)

Tyvärr kommer jag förmodligen inte att kunna se festivalen själv i morgon. Jag ska nämligen göra allt som jag inte hann med förra helgen. Önska mig lycka till!

Kommentarer
Postat av: Orne

Lycka till. :-)

"Ah, vad det är underbart att vara nördig!"

*skriver stolt under*

2008-02-16 @ 17:00:04
Postat av: truffan

Blev daten av som du inte hann med förra helgen, håller tummarna för att det gick bra i så fall :-)

Och din nördighet gör att vi andra får mycket glädje!
Tack för det.

2008-02-17 @ 19:15:20
Postat av: Anonym

är du lika glad som jag över att carola INTE gick vidare till globen? jag är överlycklig!!

och jag spelar betapet jag..... voffor är de där inläggen inte där?

2008-02-17 @ 19:40:13
Postat av: Banjo-Herren

Carola fixar det nog. Med wail och wail och wail....

2008-02-17 @ 21:36:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0