Prova att resa i tiden. Tack för ditt samtal!

Låt oss säga att du är intresserad av hockey.
Låt oss säga att du är så intresserad av hockey att du tittar på Elitserien på TV via pay-per-view.
När skulle du i så fall märka att du inte kan se matchen?
Precis, när den har börjat och ingen match syns på din TV-skärm.

Jag är inte fanatiskt intresserad av hockey, och hade jag varit det är jag inte säker på att jag hade betalt för att se Elitserien på TV.
Trots detta fick jag i helgen problem med min TV. Min digital-TV-bild betydde sig extremt besynnerligt, den fanns nämligen inte. Kabel-TV-bilden syntes alldeles utmärkt. (Jo, faktiskt, det är inte samma sak, alla ni som har kabel-TV var inte tvungna att köpa digitalbox, även om det verkade så. Jag gick på det.)
I söndags ringde jag till ComHems support. Medan man väntar på att bli betjänad läser en förförisk röst upp de vanligaste problemen för att sålla bort de riktiga stolpskotten redan i kön. Min erfarenhet av att sitta i andra änden av supportlinjer är att sådana grepp hjälper föga. Stolpskotten stannar kvar i luren ändå.
Som tredje vanligast problem kom "Om du har beställt en elitseriematch och får meddelandet 'Du kan inte se denna kanal' eller 'Ingen åtkomst'...." och där bröts samtalet av att Cecilia svarade och var mycket trevlig. Cecilia hörde sig för om mina, eller snarare min TV:s, symtom och sa sedan precis vad jag trodde hon skulle säga.

"Har du provat att byta antennkabel?"

Man ska alltid prova att byta kabel först. Denna fråga ställs alltid eftersom tjänsten är utlokaliserad och företaget som erbjuder exempelvis Comhem tjänsten har vissa statistiska krav att leva upp till. Om man skickar iväg kunden att prova en annan kabel delas ett långt samtal upp i två korta. Fler och kortare samtal gör callcentret till ett duktigt callcenter.
Jag hade inte bytt kabel. Pinsamt. Jag försökte syna bluffen men då kontrade Cecilia med att säga att det vore ju synd om det kom ut en reparatör till mig och konstaterade att felet berodde på kass kabel, för då skulle inte besöket täckas av garantin. Cecilia hade gått sin kundcenterskola. Jag kapitulerade.

Sen vart det övertid och Scrabble-träning som försenade händelseförloppet men idag kom jag äntligen in på Expert och köpte en ny kabel. Jag passade på att fråga försäljaren om man verkligen kunde få perfekt bild på analog bild men becksvart på digital bara p g a kabeln. Jaaaaa då, sa han nästan religiöst. Kabelismen, supportteknikernas sekteristiska religion! Leve den helige Scart! Må koaxialen följa dina spår så det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. Ty IT är ditt med TV, bredband och telefoni i evighet, amen.
Jag köpte den kortaste sladden de hade, för annars hade Cecilia och hennes gelikar kommit stickande med att kabeln kanske var för lång. Det brukade vi dra till med på Canon när vi verkligen ville bli av med en kund.

Hemma igen och kabelbytet gjordes. Ingenting blev bättre. Jag ringde ComHem igen. Den här gången var det 28 i kö och det skulle ta 5 minuter. Jomen visst, säkert.....
Efter att 10 av de 5 minuterna gått kom den inspelade rösten in på det där med Elitserien igen. "Om du har beställt en elitseriematch och du får meddelandet 'Du kan inte se denna kanal' eller 'Ingen åtkomst' beror det på att kanalen inte aktiverats ännu. Detta kan ta upp till 5 minuter, så slå på TV:n 5 minuter före matchstart. Prova detta innan du ringer till teknisk support." 
Hur ska det där gå till egentligen? Matchen har ju redan börjat, och de facto har man redan ringt support. Dessutom var samtalet redan inne på 10:e minuten, då borde sändningen kommit igång, eller hur?
Tur att man inte ser på hockey.

Efter 25 minuter och tre uppspelningar av det eminenta elitserietipset så svarade Kent. Kent var från Norrland. Det kändes tryggt. Jag berättade min TV:s symtom igen och att jag bytt till en jättekort kabel. Kent tyckte det var konstigt att det inte fungerade, det tyckte inte jag. Kent sa att det här får nog bli en felanmälan. Då uppfylldes jag av en snilleblixt som jag kände att jag ville dela med Kent. Vid två tillfällen den senaste tiden har min digitalbox nämligen slutat svara på fjärrkontrollens signaler och det enda som hjälpt då har varit att dra ut elsladden till boxen. Kent hade fullt sjå med felanmälan och kolla mina kontaktuppgifter. Jag passade på att nämna att jag inte provat att dra ut elsladden sedan jag bytt kabel. Kent sa att en mer erfaren supporttekniker skulle ringa upp mig. Tack sa jag och vi la på.

Jag drog ut sladden i 20 sekunder, precis som den förföriska rösten gett tips om som andra åtgärd, just före "elitserien". Nu funkar allt fint igen. 

Jag undrar när den erfarne teknikern kommer ringa och vad jag ska säga till honom. Och jag hoppas att Kent inte är speciellt nöjd med sin insats. 


Kommentarer
Postat av: ojojoj

Sarkasm in absurdum. Underbart!

2008-01-17 @ 08:47:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0