Banjo-Herren faller på egna grepp

Inledande varning: Detta avsnitt kan verka osammanhängande för folk med urdålig kunskap i data.

Jag har begått två allvarliga misstag idag.
Det första var att ta den smala vägen och betala för ett antivirusprogram som jag säkert hade kunnat ladda ner gratis från någon lämplig piratbukt. Men sådan har Banjo-Modern uppfostrat mig att jag gärna gör rätt för mig, amen.
Det skulle vara så fantastiskt smidigt. Köpa, ladda ner och installera på tre minuter.
Men om man skulle installera köpta program så behövde man köra ett annat program som hette Download Manager, som i sin tur skulle söka igenom ens kundkonto på McAfee efter program att installera.
Tror ni att Download Manager hittade något program att installera?
Då gjorde jag mitt andra allvarliga misstag.
Jag kontaktade den kostnadsfria supportchatten. Det första som händer när man kontaktar den kostnadsfria supportchatten är att man får fylla i ett "betalningsformulär". Bara en sån sak gör ju en lite misstänksam vad gäller kostnadsfriheten. I formuläret fick man också kort beskriva sitt problem. Sen fick man installera en chattklient och sen vänta på att någon ville chatta med en. Fler och fler fönster öppnades och allihop blockerade varandra i ett sinnrikt system som fick mig att tro jag var tillbaka på Boda Borg...
Plötsligt plingade det till i en ruta och jag lärde långsamt känna Asya. Nedan kan ni läsa chatten i fetstil och mina försynta reflektioner kursiva....

> Din representative har anlänt.
Asya: Välkommen til McAfee
Asya: Om jag förstått rätt har du problem med att ladda ner din McAfee program
Customer: ja
Asya: Kan du bara vänta lite medan jag kollar detta i min databas
(Är det bara jag som reagerar på tonfallet i den meningen?)
Customer: ok
Asya: Tack att du väntade. Prenumerationen finns på ditt konto
(Jag förstår henne, presentera alltid idiotlösningarna först.....)
Customer: Inte enligt Download Manager
Customer: Den hittar inga program att ladda ner eller installera
Customer: Jag kan försöka igen, ett ögonblick
Asya: Ok, men du loggar in på kontot och du finner programmet inte där eller du får fel när du försöker ladda ber?Customer: Jag ser programmet på mitt konto, klickar på Hämta. Då säger de att jag måste hämta Donwload Manager. Jag trycker Hämta, Kör, Kör och DM startar, efter en stund säger DM att inga program finns att hämta....
Asya: Kan du pröva istället för att klicka på Kör att klicka på Spara och sedan spara den på Skrivbordet
Customer: ska prova
Asya: Tack
(Visst har vi en trevlig ton sinsemellan, jag och Asya?)
Customer: Varför ska jag förresten inte följa instruktionerna jag får på skärmen? Download Manager startar som det skall när jag klickar på Kör, men säger efter lite letande att inga program finns att installera från det här kontot.
Asya: Det är ett fel som ibland uppstår, vi ska pröva att fixa det
(Jamen, det var ju en klockren förklaring, men jag förstår henne fortfarande, hon kan ju inte veta min kunskapsnivå vad gäller IT ännu, någon ytterligare minut behöver hon nog för att inse vilken analfabet jag är....)
Customer: Nu har jag sparat ner DMSetup.exe
Asya: Ok, kan du pröva att köra det nu?
Customer: samma dåliga resultat!
Customer: hittar fortfarande inga program på mitt konto
Asya: Bara ett ögonblick medan jag kollar någonting och jag tror att jag finer en lösning
Customer: heja! :)

Asya: Tack att du väntade
Asya: Kan du klicka på Start knappen
Asya: och sedan Kör
Customer: Oj, nu har jag Vista här....var hittar man Sök?
(Sök? Vad dillar jag om? Och där hade den minuten gått....)
(Här klipper vi bort lite chatt gällande hur virrig jag är och hur dålig på Windows Vista Asya är, men för att sammanfatta det hela så kan vi väl säga att det blev oavgjort.)

Asya: Det måste finnas en mapp som heter etc
Customer: funnen
Customer: och öppnad
Asya: bra
Customer: fem filer däri
Asya: någonting som heter hosts
Customer: jajemän
Asya: Klicka på den och öppna den med Notepad
Customer: Går det bra med WordPad?
(Självklart går det inte bra med WordPad! Sedan när har WordPad och NotePad varit kompatibla?)
Asya: det måste vara Notepad faktiskt
Asya: Går det inte att finna den?
Customer: Den finns inte bland valbara program.....
Asya: ok, men då prövar vi med Wordpad
(Kunden har alltid rätt?)
Customer: ok. Ser ut att gå bra
(Nej.)
Asya: det är bra
(Nej.)
Customer: Låt mig gissa; det ska vara en tvåa istället för etta i slutet på den där IP-adressen?
(Jamenvisst, Banjo lille, försök dej på att stila med Canon-tricks som gällde för Windows XP Service Pack 2, det blir säkert jäääääääättebra.....tönt....)
Asya: nu måste du skriva 74.203.241.34 download.mcafee.com
Customer: Längst ner?
Asya: ja
Customer: Gjort
Asya: ok, men nu måste du bara starta om datorn och allt bör fungera när du prövar att logga in på kontot
Customer: Det bör göra det, va? :)
(Ordet "bör" är vackert och användbart i många meningar. Dessutom friskriver det vem som helst från ansvar för misslyckanden.)
Customer: Jag antar att jag ska spara hosts-filen först...
Asya: Ja, det måste du göra
("Måste" är inte lika flexibelt.....)
Customer: När jag försökte spara den så nekades jag åtkomst.
(Innan vi fortsätter detta spännande äventyr så måste det tilläggas att vid det här laget så har den officiella stängningstidpunkten för supporten överskridits med 10 minuter.)
Customer: Det här börjar kännas hopplöst....
Asya: nej, det är ingen fara, jag tror det ska fungera faktiskt
Customer: Det enda sättet jag kan gå vidare på här är att välja Spara Inte....hur ska det då fungera?
Asya: bara starta om och sedan logga in på nytt på kontot
Customer: OK, tack för hjälpen då.
Asya: Du är välkommen
Asya: Om det inte fungerar, då kan du återkomma och jag ska skicka en DM Setup fil men jag tror inte att det behövs.

Tror ni att det behövs?
Jag visste redan när hon föreslog att jag skulle starta om datorn utan att spara ändringarna att hon hade en buss att passa och bara ville bli av med mig. Hennes sista chatt-mening betyder i klartextöversättning: "Det här kommer inte fungera, men jag har inte tid med dig nåt mer nu. Återkom i morgon."
Chatten hade hållit på i mer än en halvtimme och höll säkert dessutom på att sabba hela teamets ärendestatistik för dagen. I dagens outsourcade kundtjänstsamhälle kommer alltid statistiken före kvaliteten. Asya är en exemplarisk teammedlem och jag hoppas att någon av hennes överordnade ser detta så att de inser vilket chefsämne de har i henne. Jag har kört hundratals liknande fula trick själv när jag satt på tech support.

Dessutom kanske Asya jobbar på ett outsourcingföretag likt det jag jobbade på i Bryssel som offentlig tillkännagav att övertid betraktades som ett försök att stjäla material från företaget efter arbetstid, vem vet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0