Ständigt denna tvättstuga....

Det har skrivits mycket om tvättstugor.
Om strumpor som försvinner, fru Karlsson från bottenvåningen som alltid norpar ens tvättid när man fastnat i trafiken FEM minuter för länge (OK, somnade framför Sportspegeln en halvtimme då) och alla obildade som inte plockar bort luddet från filtret på torktumlaren.....

Jag ska berätta något om tvättstugor i Belgien!
I Belgien heter det "laundrette" och de är inte belägna nere i källaren i huset där man bor utan, om man har tur, ett halvt kvarter bort.

Banjo ringde mig i söndags för ännu ett av våra sedvanliga söndagssamtal. Efter cirka en timmes samtal så nämner jag att jag har två maskiner tvätt väntandes i laundretten som jag måste plocka ut från maskinen och bära hem.
Banjo blev störtförskräckt och berättade hur hans mamma under hela hans uppväxt med skräckscenario har beskrivit för honom och Ben-Slirren hur tvätten kan mögla, utveckla ben och börja promenera iväg om man inte omedelbart plockar ur den ur maskinen och hänger upp den efter avverkad tvättid.
Lite lätt generad räddade jag mitt skinn med att intyga att jag vanligtvis alltid befinner mig på laundretten i tid för att plocka ut min tvätt, att jag inte alls är en sådan person som skulle riskera att mina örngott skulle promenera iväg till någon okänd adress i grannskapet.

Nåväl, samtalet avslutades  och jag skyndade mig iväg för att hämta ut mina trasor...

....men tömma maskinen, det behövdes inte - för maskinen var redan tom!! Innehållet hade bara hunnit halvvägs till dörren och låg mitt på golvet i en fuktig hög.

Vilken fasa....och inte var det maskinen med alla badlakan utan maskinen med fintvätt, mina underkläder!! Pinsamheten är överväldigande och intensifieras ännu någon grad då galpal inser att det bara är hon och två killar i tvättstugan och att förmodligen måste någon av dessa lokala förmågor ha tömt maskinen....

Alternativet för att undkomma pinsamma situationer vore ju att:

a) tömma maskinen med handdukarna och bege sig hemåt och lämna resten kvar för senare upphämtning och något alternativ b) existerar vid närmare eftertanke inte.

Summan av kardemumman är att vi alltid ska lyssna på Banjos mamma.
Hon är en mycket klok kvinna.

"Ariel --- for your lace delicates..."

--
Vera K

Kommentarer
Postat av: Banjo

Ja, jag erkänner.

Jag talar i telefon i mer än en timme i sträck. Jag är praktiskt taget en kvinna....

2008-06-03 @ 16:47:22
Postat av: Anonym

Är inte hela poängen att man ska sitta på den lilla bänken och vänta på maskinen? Allt för att skapa långa jobbiga situationer då främlingar ska vänta nära varandra.



Återigen ett bra inlägg, Bravo :D

2008-06-04 @ 08:32:09
Postat av: Anonym

Jo, det ar ju egentligen poangen men det ar ju alltfor rastlos for att gora! haha..



Kul att du gillade inlagget och att folk faktiskt gar in o laser!

2008-06-04 @ 09:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0