Alla tiders ESC! Delfinal #4

Välkommen tillbaka till schlagernördhimmelen!
Klicka på länkarna nedan, välj ut din favorit/dina favoriter, fördela 6 poäng över demsamma och skicka sedan det du kommit fram till till mig via mail på

[email protected]

Senast 26/3 vill jag ha din röst! Det är inte för sent att rösta i någon av de tidigare finalerna som du hittar längre ner på sidan. Ange tydligt i mailet vilken delfinal du röstar i, även om det torde vara uppenbart med tanke på att låtarna inte förekommer i mer än en final var....även om vissa schlagerhatare påstår att det är samma låt hela tiden så är det alltså inte det!

Dagens final hör till största delen 2000-talet till. Hela fem av bidragen är inte äldre än 2 år! Endast ett bidrag är från 1900-talet, men då rör det sig om Mr Eurovision himself, mannen som vunnit alltihop inte mindre än tre gånger!

VITRYSSLAND
2004 debuterade Vitryssland i Eurovision med en sång om mannen som ändrade vårt sätt att tänka genom att visa att jorden var rund och att den rörde sig runt solen. Det är förmodligen det där med att få oss på andra tankar som gör att det kan skrivas en schlager med namnet "My Galileo". Eller så är det fortsatta hyllningar till svensk barn-TV och daghemsfröken Galileo Galilei från Vilse i Pannkakan? Apropå historiska personer som förekommer i schlagers; vet ni vilken den ende svensk som besjungits i Eurovision Song Contest är? Svaret kommer lite längre fram.

MONTENEGRO
Montenegro debuterade som eget land i Eurovision förra året, så valet blev enkelt. Stefan Faddy spelade 80-talsrock och imponerade inte så värst på någon. Hans doatjejer är väldigt uppklädda, ska de månne på fest sen?

SLOVENIEN
Slovenien är ett av mina favoritländer i Eurovision Song Contest. Inte nog med att de själva presterar toppenlåt på toppenlåt, detta bidrag från i fjol måste ju dessutom vara den enda sanna anledningen till att Terran hade sådan framgång i årets svenska uttagning! Alenka Gotar, som jag på forum utropade till Sloveniens svar på Marie Lindberg eftersom hon liksom förra årets svenska sclagerhype är skolfröken, sjöng "Cvet Z Juga" men inte är det väl svett som ger den där skumma ljuseffekten i handflatan? Fram för mer slovenska låneord att bli fetstilta i SAOL, säger jag!

LITAUEN
Under min research inför den här tävlingen så insåg jag att det var Cliff Richard som uppfann fuldansen 1968 när han sjöng "Congratulations". Fuldans undrar kanske nytillkomna läsare vad det är och det förklarar jag gärna. Fuldans är koreograferad dans som framförs av icke-professionella dansare, typ schlagerkörer eller -sångare. Fuldans innebär mycket handvift, gärna över huvudet, och kroppar i konstiga vinklar.
Nåväl, här har vi mannen som befaras ha dödat fuldansen. Jag vet inte vad han heter, men han ser ut som Henrik Dorsin på en dålig hårdag och är en av sex kostymnissar i supergruppen LT United. "We are the winners" delade Europa 2006. Jag är för.

DANMARK
Det var Björn Borg. Som besjungits i Eurovision Song Contest, alltså. Det skedde 1982 av Brixx i nästjumbon "Video", Danmarks bidrag det året. Brixx var med i danska uttagningen till "Alla tiders ESC!" men förlorade p g a ful kavaj. Och p g a att den här låten var hundra gånger populärare....
Jag hävdar fortfarande att Olsen Brothers vann ESC i Globen endast p g a den maffiga ljuseffekten vid tonartshöjningen. Underskatta aldrig en fläskig tonartshöjning! 2000 flög de på kärlekens vingar ända till förstaplatsen med "Fly on the wings of love".

BOSNIEN-HERCEGOVINA
Min gode vän Jonas i Trellehulla kallar den här låten för Juventus-låten, eftersom han hör tydligt hur de sjunger "Åh, Juve!" flera gånger och dessutom så är en av bakgrundssångarna klädd i Juventus färger! Och så är det naturligtvis. Hari Mata Hari framförde 2006 ännu en smäktande balkanballad, den här hette "Lejla". Lejla håller förmodligen också på Juventus.

IRLAND
Här har vi honom, Mr Eurvision, Schlager Man, ESC:s egen superhjälte. Dessutom är hans riktiga namn som en blandning av Human Torch och Wolverine; Johnny Logan! Han vann 1979 med "What's another year", han vann 1986 med "Hold me now" och han vann också 1992 med "Why me?". Titeln på den sista indikerade möjligen att han börjat tröttna och vad jag vet har han inte ställt upp igen sedan dess. Det bidrag som han framför i vår tävling är mittenvinnaren; "Hold me now" från 1986. Jag minns att jag faktiskt ägde en midjekort vit kostym....det 80-talet, det 80-talet.....

ARMENIEN
Tillbaka till nästan-nuet. Armenien debuterade 2006 med denne ungflicksidol med fyra flickor i koppel. Fuldans är fuldans även om den utförs med redskap. Koreografin är så avancerad så André kommer av sig åtminstone en gång, men det märks ju bara om man hört låten ett hundratal gånger. Men visst är det väldigt o-schlager med munkjacka?

Det var dagens åtta bidrag! I morgon bli det mer blandat, skäggiga män som sjunger könsord(?), nostalgi och playback. Absolut förbjudet att missa. Glöm inte att rösta! Bästa överblicken över samtliga delfinaler får ni om ni klickar på länken "Alla tiders ESC!" här till höger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0