Alla tiders ESC! Delfinal #6

Så var det dags att presentera den sista handfullen schlagerbidrag.
Latmasken i mig får mig att hänvisa till tidigare delfinaler för instruktioner om hur och var man röstar. Sista röstningsdag är 26/3, precis som vanligt.

Idag kommer vi att få se både fuldans och findans, ESC-historiens hittills längsta intro samt djur, både i kläder och dekor. Eftersom ni förmodligen kan bärga er lika lite som jag så sätter vi igång.

UNGERN
Och vi börjar med mitt absoluta favoritbidrag i Eurovision Song Contest genom alla tider. Fem skinnskallar i ridbyxor som dansar med höga knälyft, och mitt ibland dem skuttar ett skogsrå av finaste märke! Hon sjunger kanske inte bäst, men bra nog, och hennes kondition räcker både till dans och sång. 2005 svängde NOX sina rakade i "Forogj Vilag".

FINLAND
Här var jag rätt säker på att jag skulle få presentera monstren från 2006, Lordi, men forumisterna på Ordspel ville annat. 1994 snodde duon CatCat Carolas koncept från 1991 och lät två killar dansa akrobatiskt bakom och framför sig. Observera dem speciellt under refrängen. Det de två dansarna då framför kan inte betecknas som annat än professionell fuldans! Speciellt spikar de schlagerobligatoriet handvift över huvudet på ett sätt som inte ens Amy Diamond skulle klarat av. Speciellt inte 1994 då hon var 2. Lägg också märke till tjejernas nyckelpigebehåar. Jaså, det hade ni redan gjort....

ALBANIEN
Albanien debuterade i ESC 2004. Debutbidraget är också det som det gått bäst för hittills. Förutom här i "Alla tiders ESC!" för här har vi röstat fram 2006 års bidrag som har ett mycket speciellt sound, för att inte tala om två stycken albanska tomtenissar på scenen, en som sjunger och en som spelar. Sången heter "Zjarr e ftothê". och sångaren som inte ser ut som en tomtenisse heter Luiz Ejlli.

ÖSTERRIKE
Här har vi en tomte till, fast då menar jag tomte i betydelsen "redo för dårhus". Såna tomtar behövs i Eurovision, så länge det håller sig till en eller två per år. Alf Poier sjunger inte så bra, men hans doakör sjunger sämre. Det han presterar i musikpartierna kan för övrigt inte kallas för fuldans eftersom den på inga villkors vis kan vara koreograferad.

SCHWEIZ
Ni vet väl att Celine Dion vann Eurovision Song Contest för Schweiz 1988? Man kan ju tycka och tro att det borde vara hon som representerar Schweiz även i denna tävling. Men nej, Celine var chanslös mot en herre i vit frack och matchande fiol. När jag ser Egon Egemann traktera sitt instrument och sjunga som om han var sponsrad av Bregott så kan jag inte låta bli att undra om han verkligen tar sig själv på så stort allvar som han verkar göra. 1990 framförde han "Musik klingt in die Welt hinaus". Det här är så knäppt och obskyrt att man inte ens kunde finna ett vettigt klipp på YouTube....

SPANIEN
1990 stod de här galanta damerna och åmade sig i en låt som var ovanligt mycket före sin tid. Detta måste vara ESC-historiens längsta intro, men vad jag hört av Bulgariens bidrag i år så är rekordet i fara....
Men varför gör de "vagga-bebis"-rörelser samtidigt som de sjunger om en ensam bandit? Ibland önskar man att man kunde spanska...

GREKLAND
Ni vet väl att Elena Paparizou från Angered vann Eurovision Song Contest för Grekland 2005? Man kan ju tycka och tro att det borde vara hon som representerar Grekland även i denna tävling. Men nej, Elena var chanslös mot en grekisk dam i ljusgrön långklänning. (Mina snitsiga formuleringar har tagit slut, jag måste återvinna.)
Keti Garbi gick upp på Eurovision-scenen 1993 och sjöng detta mycket grekiska bidrag: "Ellada, HoroTou Fotos" som är en hyllning till hemlandet. Titeln betyder "Grekland, ljusets land".

SLOVAKIEN
Slovakien gjorde ett kort gästspel i Eurovision under 90-talet, men jag känner på mig att vi snart har dem med oss igen. 1998 såg vi dem senast och det är även det bidraget som blir det sista i denna tävling. Katrina Hasprova sjunger en smäktande ballad som påminner inte så lite om "Scarborough Fair" i början. Det är ett gott betyg.

Gå nu tillbaka och titta och frossa i denna kulturskatt. Ni har fem dagar på er att rösta, och ju fler som röstar desto gladare blir jag. Det är MYCKET jämnt i samtliga pågående omröstningar så bara dra era strån till stacken nu.

Vad händer sedan? Jo; 1 april kommer de 24 finalisterna att tillkännages, och då blir det tuffa tag! För då gäller det att plocka ut sina tio favoriter och ge dem klassiska schlagerpoäng, 1-2-3-4-5-6-7-8-10-12. Det varken vill eller bör man missa! Vi ses då!

Kommentarer
Postat av: Andreas

Här var jag nära att ge Finland minus poäng bara för sakens skull för att säkerställa deras naturliga plats i ESC=)

2008-03-23 @ 11:40:27
URL: http://scrabblegeek.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0