Plåster på såren

Jag erkänner, det blir ingen statistik idag. Jag insåg för sent att jag behövde en helt ny algoritm, och nu orkar/hinner jag inte göra om, det får vänta till i morgon eller i värsta fall till helgen.

Istället vill jag berätta om löpsedeln som är en av de största anledningarna till att jag satte igång det här projektet.
Här har vi den!



Det första man kan konstatera är att Metro dragit ner på flashigheten i sina löpsedlar bara sen i somras. Men det är ju inte det det här handlar om.
Ni kanske minns historien? En varg dök upp i Uppland och attackerade en kvinna och hennes hund. Hon hamnade i alla tidningar och uttalade sig villigt. Metro fick en exklusiv intervju med....hennes sambo?
Hur gick det egentligen till, undrade jag när jag såg bilden. Och varför sitter han uppflugen på en fyrhjuling?

Flera olika scenarior formade sig i min hjärna.
1) Piotr har blivit avundsjuk på sambons publicitet och bett på sina bara knän att få åtminstone ett mediagig. Sambon ger honom storsint Metro. Piotr tar emot, och vill samtidigt verka tuff på pressbilderna så han ber om att få bli fotograferad sittandes på sin feta fyrhjuling.

2) Metro står och väntar i en lång Ullareds-liknande kö utanför Piotrs och sambons hus. Före dem står alla tidningar och TV-stationer i Skandinavien. Plötsligt kommer Piotr tuffande på sin fyrhjuling, och Metros skjutjärnsreporter anar ett scoop. Sambons historia! Metro kastar sig över Piotr som motvilligt pekar och poserar. Ingen annan mediarepresentant bryr sig. Metro-killarna hinner hem lagom till långa Sportnytt.

3) Och så vidare....

Men det som slog mig mest var: Hur perifer kan en händelse vara och ändå hamna på löpsedlarna? Vad lockar läsare? Vad räknas som en kioskvältande nyhet? Om elva månader kanske vi har svaret....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0