Löpsedelspanik - 26/1

Det är egentligen så här det ska gå till:
På morgonen på väg till jobbet kontrollerar jag vilka löpsedlar som finns. Eftersom jag inte fungerar före första koppen kaffe tar jag vanligtvis inga bilder då. Sedan går jag min löprunda på lunchen och fotograferar de eventuellt olika upplagor som kan förekomma. Sen åker jag hem och skriver dagens inlägg.

Det var inte riktigt så det gick till i torsdags, med ödesdigra följder!
På morgonen konstaterade jag att samtliga löpsedlar för Expressen basunerade ut att Stefan Löfvéns mamma bekräftat att han skall bli ny ledare for socialdemokraterna, medan Aftonbladet fortfarande försökte föra fokus till masspanik genom att påstå att Emilia, 27, dött av en sjukdom som var tionde kvinna i landet har. Naturligtvis rör det sig om en dold sjukdom, vad annars. På löpet kallades den falsk mensvärk. Det lät inte som den lärda termen.
Väl framme fick jag min första kopp kaffe och började glädjas åt arbetsdagen samt att min älskade skulle komma upp med tåget framåt kvällen.
Jag vet inte vad det var som gjorde det, men jag glömde helt enkelt ta bilder på lunchen. Och på lunchen gick socialdemokraterna ut och bekräftar Löfvéns tillträde. Föga anade jag vad detta skulle få för följder för mig!

På hemvägen hade jag telefonen i högsta hugg. Mörkret hade fallit över staden så jag behövde en upplyst löpsedel. Tobaksaffären vid Bantorget skyltade med Stefans mamma och Emilia men där var det lite dunkelt. Längs med Vasagatan likaså. Jag gick vidare, på väg till Hemköp för att handla lite inför det efterlängtade besöket. Bortåt Klarabergsviadukten mötte mig dock nya nunor! Aftonbladet hade kommit ut med en extraupplaga! Borta var Emilia, in hade Stefan kommit även här!  Hade jag missat tåget, skulle min löpsedelsbas bli inkomplett redan innan första månaden var slut!?

Hela Stockholms City hade skyltat om! Var det lönt att springa tillbaka till Bantorget? Nej, jag bestämde mig för att chansa. Om inte annat så lärde det väl inte ha kommit ut någon extraupplaga ända ut till Norsborg?

I kön till kassan på Hemköp öppnade sig dock en lysande möjlighet! Där hade de inte sålt slut på originalupplagan av Aftonbladet ännu och hade därför båda löpsedlarna uppe samtidigt! Kunde det bli bättre? Och lång kö var det också, all tid i världen på mig att få en bra bild!
Jag har tidigare i en annan blogg berättat om Irrmannen. Nu trädde han naturligtvis i aktion, som alltid när jag anser mig ha all tid i världen.
Jag tar upp min iPhone. Jag behöver trycka på Kamera-ikonen. Irrmannen trycker på Bilder-ikonen istället.
Jag behöver trycka på hem-knappen. Irrmannen börjar bläddra.
Jag lyckas till slut trycka på hem-knappen och ska sen bara klicka på Kamera-ikonen. Irrmannen börjar istället bläddra bland ikonerna. Kön går sin gilla och plötsligt snabba gång.
Jag lyckas till slut trycka på Kamera-ikonen. Den startar vääääldigt långsamt.
Pling! Chatt-meddelande från flickvännen. Irrmannen bestämmer sig för att svara! Jävla romantiska Irrmannen.
Tillbaka till kameran. Den startar, den fokuserar. Jag riktar. Jag har fått en bra inramning, bra fokus, bara att trycka på avtryckaren.
Irrmannen trycker på hem-knappen. Kameran stänger ner. Personen bakom mig i kön harklar sig lite finkänsligt.

Jaja, tänkte jag på t-banan ut mot Norsborg, jag har ju alltid Minilivs i Norsan som sista livlina. Där finns det i alla fall inga extraupplagor.

Expressen och Aftonbladet, 26/1 2012, Minilivs i Norsborg

Undra på att man blir lite darrhänt när man inser hur fel man kan ha. Inte bara har de fått extraupplagan, de har dessutom valt att skylta med alternativlöpsedeln för Expressen, som ingen annan hittills idag använt. Tänk vilka vedermödor en stackars anslagsforskare får genomgå.....
Skulle detta bli dagen då mitt projekt sprack? Skulle mina läsare nöja sig med en lång utdragen historia om hur jag schabblat bort två löp som jag sedan tar med i materialet utan bildbevis. Är läsarna inte kräsnare än så?

Morgonen därpå äter jag frukost hemma och får kaffet redan då. Det är tur det, för annars hade jag nog inte på väg till jobbet kommit att tänka på att man alltid kan lita på 7Eleven i hörnet Vasagatan-Kungsgatan.

Aftonbladet och Expressen, 26/1 2012, version I

Kommentarer
Postat av: Åsa

Bra jobbat/kämpat! :-)

Och det de skrev var ju att hon dog av falsk mensvärk - men vad var DET då? Vad VAR det hon dog av?

2012-01-30 @ 10:59:53
URL: http://florholm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0