Kvannligt och minligt - 11/2


Aftonbladet 11/2 2012


Expressen 11/2 2012

Det var söndag kväll, klockan var väl ungefär 22:30. Banjo-Herren frös plötsligt till mitt i tionde borstningen på höger visdomstand (underkäken) och stirrade tomt framför sig så hålögt att hans flickvän, som var i ungefär lika långt skriden tandborstprocedur började undra exakt hur mycket smör han sålt och var han tappat pengarna.
"Löpsedlarna!"
All heder till min älskling som då inte bara ryckte på axlarna och sa "inget värre?" som jag hade förtjänat, utan faktiskt ynkade mig lite. Skulle detta vara dagen då projektet sprack, då luckan kom, då hennes heroiska rundtur i februarinatten skulle få en näst intill obefintlig betydelse?

Det ordnade sig dock till slut. Och nej, bilderna ovan är faktiskt INTE tagna på Seven-Eleven i korsningen och så vidare, utan på ett helt annat ställe, för en gångs skull.

Jag kan inte låta bli att fundera över de båda tidningarnas val av skildring av melodifestivalens final. Varför koncentrerar sig Expressen på förlorarens förståeligt besvikna sorti? Den stora nyheten är ju att Loreen vann med rekordsiffror, varför fotografera Dannys ryggtavla? Elände och ilska säljer bättre?
Eller det kan väl inte vara så att man måste ta till genustänket?

Tankarna skenar iväg! Finns det ett genustänk i löpsedlar? Självklart finns det det, men hur tydligt? I vilka ämnen förekommer kvinnor på bild? När är män överrepresenterade? Helt nya horisonter öppnas! Det här är ett projekt i ständig utveckling. Kommer ett års studier att räcka?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0