Av alla lunchrestauranger i stan var de tvungna att gå in på just Rice....

I dagens Metro kan man läsa om två damer som blivit utslängda från en sushirestaurang.
Hur tänkte de egentligen?

-Ja du, Malin, nu när vi påbörjat den här dieten där man inte får äta kolhydrater, var tycker du att vi ska gå och äta lunch dårå?
-Ja du, Annika, sushi är ju gott!
-Men du, Malin, är det inte ris i det dårå?
-Jo men du, Annika, det kan vi plocka bort, det blir ju inte alls en annan rätt då, nej inte alls.
-OK då, Malin, men vart ska vi gå dårå?
-Ja du, Malin, vi går väl ner på Rice, tycker jag.
-Men du, Annika, betyder inte Rice "ris" dårå?
-Va ba?

Att äta sushibuffé utan att ta riset vore lite som om jag skulle spela Scrabble efter att ha plockat bort F, Ä, H och Z först och ställt dem på motståndarens ställ.
Och sen går dårpippiarna till tidningarna när de blir avvisade från restaurangen! När man upphöjer ignoransen till en dygd är man diskvalificerad från mitt race. Bara så alla vet.

Kommentarer
Postat av: gubbi

Det är klart det är ignorant och det är klart att det är humor att de väljer att gå till en sushibuffé när de inte vill äta ris. Däremot tycker jag de båda kvinnorna på sätt och vis har rätt i sak. Poängen med en buffé är ju att du själv väljer vad du vill äta. Det är ju ingen som tvingar någon att äta upp alla delar av en anrättning på ett julbord, eller kastar ut någon om man inte äter potatis till köttbullarna. Det går helt enkelt inte att ha ett affärskoncept där saker och ting är outtalade och sedan bli upprörd när någon bryter mot detta outtalade. Är det ett krav att äta upp riset på buffén bör man skriva ut det, lika väl som man bör skriva ut att "du förväntas ta potatis" om det är något som förväntas. Visst är det en smula respektlöst och sniket att sitta och peta ur riset ur sushibitarna. men det är en helt annan sak.

2010-02-02 @ 10:23:46
Postat av: Jannike

Heja Malin och Annika! Mot konformiteten! Vägra vara vän och velig! Jag håller helt med gubbi, men jag tycker att replikskiftet mellan de båda damerna var fantastiskt!

2010-02-02 @ 11:32:51
Postat av: Banjo-Herren

Så ni menar alltså att det är OK att skala av fiskbitarna från sushin och låta riset ligga kvar på buffébordet? Plockar ni ut favvobitarna ur salladen också? Fiskar upp köttbitarna ur köttgrytan och lämnar bara syltlöken och paprikaslamsorna kvar till nästa kund?



Att anpassa sig och respektera restaurangens matlagningskonst är inte att vara vän och velig, det är att vara socialt kompetent.

2010-02-02 @ 12:01:09
Postat av: Banjo-Herren

Dessutom är livet fullt av outtalade regler som man förväntas följa. Allt ska inte behöva dikteras.

2010-02-02 @ 12:02:39
Postat av: Jannike

Ja. Jag brukar försöka snika åt mig mandeln i gröten också.



Fast jag håller med om att Malin och Annika ju kunde ha petat bort riset på sin egen tallrik och inte på själva buffébordet.

2010-02-02 @ 12:31:53
Postat av: ellen

När gästen väl har maten på sin tallrik är det väl denne som äger varan? Jag utgår från att de inte lämnade kvar riset till de andra gästerna? Men om så var fallet skulle jag med glädje ha kastat ut dem!

2010-02-02 @ 21:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0