Plötsligt i Masmo

Jag är verkligen ingen vidare frusökare. På väg hem på röda linjen slog det mig att jag inte tar mitt projekt på tillräckligt allvar.
Trots att jag lovat mig själv att tänka mindre och agera mer så hade jag just för googolte gången helt enkelt låtit bli att inleda ens en artig mingelkonversation med en flicka som såg både duktig, snäll och ledig ut. Börjar det inte bli dags och släppa analysen och gå direkt på uttrycksfullheten?

En gång blev hela min grupp på Handelsbanken Liv ivägskickad på kurs. Kursen hette Effektivare Kundkontakter, och än i den dag som idag är har jag inte lyckats inse varför.
Kursen Effektivare Kundkontakter går ut på att placera folk i ett diagram med två skalor, en som anger hur inriktad man är på antingen sak eller person och en som anger hur hög bestämmandegrad man vill ha. Är man personinriktad utan större krav på medbestämmande anses man vara Vänskaplig, om man är personinriktad med en stor önskan att bestämma så är man Uttrycksfull. Är man sakinriktad och vill bestämma kallas det att man är Pådrivande och om slutligen är sakinriktad och inte vill bestämma så är man Analytisk. Dessutom finns det naturligtvis grader i de olika helvetena. Som Vänskaplig kan man exempelvis ha lite Pådrivande i sig och blir därför Pådrivande Vänskaplig.
Indelningen skedde på så vis att alla fick ett formulär som skulle fyllas i av en själv samt sex bekanta. Där skulle vi allihopa kryssa i var på en skala vi tyckte vi befann oss inom olika områden, ungefär som sådana där test man gör på s k "seriösare" datingsajter.
Jag var rätt så säker på att jag skulle hamna i den analytiska kvartilen, så döm om min förvåning när det visade sig att jag var Vänskapligt Vänskaplig! Jag är alltså extremt inriktad på person och vill inte vara med och bestämma alls, om jag slipper.
Sedan delades vi in i grupper enligt hur vi hade bestämts vara som människor och gjorde olika övningar i två dagar, och det enda jag minns är i vilka fack allihopa hamnade. Hur detta ska göra våra kundkontakter effektivare förblev ett mysterium.

Hur som helst, hur kan det komma sig att en så pass vänskaplig person ska ha så svårt med att ta kontakt? Så gick mina tankar där i röda linjens bakre vagn.
Plötsligt hörde jag en manlig röst i sitsfyrklövern bakom min rygg yrvaket fråga en kvinna som satt mittemot honom:
"Vet du va jag är?"
"Öh..." svarade damen tveksamt. "Masmo..."
"Nejnej, inte var jag är, VAD jag är?"
"Nej, det vet jag inte?"
"Jag är pisskåt."

Pådrivande Uttrycksfull, skulle jag gissa på. Men inte speciellt framgångsrik för det. Jag är i alla fall inte allra sämst.

Kommentarer
Postat av: hoggis

Hahaha, det var rättframt. Du ska få en banner på vår blogg, hoppas få till det med nedräkningsfunktion. Har du någon speciell grafisk profil och därtill tillhörande profilbilder för extern kommunikation? :-)

2010-01-11 @ 19:35:59
URL: http://www.nordblogg.se
Postat av: Banjo-Herren

Hehe,

Det vore något det. Då kunde jag gå in på er sida och kolla om jag skulle tappa räkningen själv.



Jag har ingen grafisk profil, men en bild kan ni få. :)

2010-01-11 @ 20:26:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0