Herr Banjos känsla för snö - eller snarare mot

Jag har i hela mitt liv strävat efter att i görligaste mån undvika att slå ihjäl mig. En metod, som visat sig mycket framgångsrik, är att undvika all vintersport.

Det har naturligtvis inte lyckats helt. Jag ägde faktiskt ett par skidor som liten, och en gång på mellanstadiet när vi var på friluftsdag i Degeberga (en skånsk "vintersportort") så dristade jag mig att åka utför Bananen på dessa. Det fanns en annan backe med det fantasieggande namnet Dödsstupet också, som alla andra åkte i, men jag tyckte det räckte bra med Bananen. Jag hade ju sett hur Stenmark gjorde så jag gav mig ut för den mycket beskedliga lutningen och försökte ta ett slalomskär.
Jag ramlade förstås.
Ena skidan lossnade och fortsatte i ensamt störtloppmajestät nerför Bananen. Några tjejer åkte förbi och frågade om jag behövde hjälp. Inte då, jag hade minsann ramlat med flit eftersom jag tyckte det var tråkigt att åka skidor. Det var bara halvsanning. Jag tog av mig den andra skidan och traskade ner en bit i backen där dess förlupna medbrottsling snällt stannat efter ett par meter. Jag sa ju att lutningen var beskedlig.
Jag spände på mig båda skidorna igen och fortsatte min färd. Jag försökte ta mitt andra slalomskär.
Jag ramlade förstås igen.
Skidhelvetet lossnade förstås igen.
En lärare stannade upp bredvid mig där jag satt i min egen stavföring. Hon undrade häpet varför jag försökte åka utför med längdskidor. Längdskidor? undrade jag tillbaka.

Jag tog inte fler slalomskär. Aldrig nånsin.

Men tänk om jag träffade någon som älskar att tumla om i backar och på isar? Tänk om den där 1.85 långa drömkvinnan är bobsleighfantast eller pimpelfiskare? Ja, är det inte det alltihopa handlar om? Att träffa den där som gör det värt att riskera liv och lem och förkylning för!
Men du får ta ansvar för skidvalet.

Kommentarer
Postat av: Elmis

Min bil dog i Degeberga en gång. Magsjuk gick det att bli där också. Men annars har jag inget ont att säga om den orten.

2010-01-07 @ 21:47:14
Postat av: Lena

Hahaha!

Längdskidor i slalombacken... Det är det nog bara skåningar och spanjacker som kommer undan med.

Men vill du lära dig den ädla utförsåkningskonsten någon gång, Johan, så ställer jag givetvis upp som skidlärare och jag lovar att inte skratta!

... Mer än max en gång per åk :)

2010-01-07 @ 21:53:11
Postat av: Ylva

Du... det är överskattat det där att man måste dela intressen. Jag har delat mer än hälften av mitt liv med en man vars intressen i princip går stick i stäv med mina. Han är intresserad av radiotelegrafi,antenner och vindkraftverk. Han hatar natur, vinter, snö, scrabble, körsång och svampplockning.

Jo, visst överdriver jag en smula, men... hittar man bara lite nischer där man kan sammanstråla så gör det inget om man inte delar allt. Det gäller bara att inte se den andres intressen som ett hot.

2010-01-07 @ 22:44:30
Postat av: Tove

Hahaaa! :-)

Hittar du inte någon med hjälp av denna blogg Banjo så har dom ingen <b>humor</b>!

("där jag satt i min egen stavföring..." underbart, jag ser den stackars unge Banjo framför mig)

2010-01-08 @ 00:59:26
Postat av: truffan

Bra att du slutade med att åka skidor, det finns andra sätt att slå ihjäl sig på. (Men det är skoj om man har rätt skidor och lite sol som skiner). I övrigt tycker jag det är oerhört roligt att läsa dina små skildringar av din värld :-)

2010-01-08 @ 09:20:11
Postat av: Jannike

Fast jag kan inte låta bli att fundera över om de damer som nu ställer sig i kön för dig, Banjo, kommer att bli lika skräskådade i den här bloggen som dina förberedelser för att ordna kön...? ;-)

2010-01-08 @ 12:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0