Och du då?

Dagens korta morgontanke behandlar denna ack så vanliga fråga.
Tjejer! Finns det verkligen ingen annan fråga att ställa?

När jag går in på s k datingsajter och läser en presentation som jag tycker verkar intressant så går jag inte in på den personens klotterplank och skriver "tjena snygging" eller "kram på dig". Nej, jag anstränger mig lite, skriver ett ordentlig meddelande med ett par öppna frågor typ "Vad jobbar du med?", "Vad är din favoritfärg och varför?" eller "Hur halkade du in på det här med kannibalism egentligen?"

Och i 9 fall av 10 (och då menar jag de 10 av 100 man alls får nåt svar ifrån) får man svar på sina frågor följt av den enda motfrågan "Och du då?"

Jag har inte kommit på frågor för att jag vill ha dem själv. Jag vill bli överraskad!


Kommentarer
Postat av: Susanna

Ah, du får väl svara på dina egna frågor i mailet där du ställer dem då, så kan kvinnorna inte skriva "Och du då?"... eller ja, kan och kan, men du har ju redan svarat så det vore fånigt. Om de känner att de måste vara artiga och skriva tillbaka och du redan svarat på allt du själv frågat så kan de i alla fall inte bara kasta tillbaka dina frågor till dig, utan får antingen komma på något mer givande själva eller typ... "Åhå"... men du får hoppas på att de kommer på något mer givande. :)



De kanske helt enkelt tror att du ställer frågorna enbart för att du så väldigt gärna vill svara på dem själv. Som när man fått skitbra betyg på något, och för att få berätta det för en annan i samma kurs så bara måste man fråga först vad den fick...

2010-01-12 @ 09:39:06
Postat av: Banjo-Herren

Så kan man ju göra, förstås. Men det har jag fått höra kan verka egotrippat och så vill jag undvika att framstå.



Jag har egentligen inget emot själva frågan "Och du då?", jag reagerar mot att det är den enda frågan man får. Om jag frågar nån vad hon jobbar med blir jag ju inte lack på att hon sen frågar vad jag jobbar med. :)

2010-01-12 @ 09:58:11
Postat av: Jannike

Jag tror nog inte riktigt att jag förstår. Menar du att de undviker att svara på din fråga genom att istället ställa en motfråga? Eller är de i alla fall vänliga att först redogöra för hur de nu blev kannibaler och sen ställer motfrågan, för i så fall är det ju bara ett lite taffligt försök till vidare diskussion. Tror jag. Men visst kan det vara som Susanna säger, att de tror att din fråga är ett svepskäl för dig att få berätta om dig själv. Kommunikation är så vansklig. Och jag kan tänka mig att man på dejtingsajter inte i första hand vill sticka ut (fast det är ju himla konstigt! Det är väl just sticka ut man ska göra om man ska väcka något som helst intresse hos nån?), utan med såna intetsägande och liknande plattityder vill kunna passa så många som möjligt?

2010-01-12 @ 11:15:29
Postat av: lukass

Hm. Ja, det är ju intressant. Skulle jag få ett mail där det bara står en massa frågor utan särdeles mycket information om den skrivande så skulle jag bli ganska snål i mitt svar och hellre vilja ha en riktig presentation först av vad den som frågade själv tyckte. Annars blir det som om jag är ett objekt som ska undersökas, men jag vet inte vem som behagar undersöka mig... hur öppen ska jag vara i mitt svar? Då hade jag nog bara kastat tillbaka frågan "och du då?"



Jag föredrar någon som först berättar var den själv står i frågan och sedan är nyfiken på om jag råkar tycka likadant... Folk som inte vågar blotta sig före den andra inger inte förtroende hos mig.



Nu vet jag ju inte hur dina originalbrev lyder till damerna i fråga. Jag bara fick en association. =)



2010-01-15 @ 21:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0