Spelet kan börja

Tisdag betyder raggmunk och Scrabble. Ett råd är dock att undvika en samtidig kombination av dessa. Raggmunken på Soft Bar & Kök, där Svenska Scrabbleförbundets Stockholmsavdelning möts varje tisdag, är nämligen särdeles osmaskig, enligt dem som vågat sig på ofoget att beställa den.

Scrabble? undrar kanske någon. Ibland glömmer jag bort att detta förhoppningsvis läses av fler än bara mina bekanta.
Scrabble hette tidigare Alfapet. Kom ihåg, det nu. Scrabble ÄR alltså INTE Alfapet. Längre. Alfapet av idag är ett snarlikt spel, som Alga skapade för att de råkade ha rättigheterna till namnet Alfapet, men inte till spelet Scrabble.
Alfapet? undrar kanske ytterligare någon. Denne någon ombeds googla.

Sedan 1994 har det spelats tävlingar i Scrabble i Sverige. Det började i liten skala i Malmö och Uppsala men spreds i maklig takt över landet. Guldåldern kom med internet och sajten Ordspel. Från ett rekord på 22 deltagare växte SM till 69 deltagare på bara ett år. Nuförtiden finns det två Scrabble-sajter i Sverige, Ordspel och Betapet.

Svenska Scrabbleförbundet bildades 1997 och sedan 2007 har jag varit förbundets ordförande. Jag har aldrig låtit all denna makt berusa mig, men lite häftigt är det allt att i sin ägo ha ett avtal som är undertecknat av två personer, mig och Horace Engdahl. Tyvärr var det inte någon högtidlig underskrivningsceremoni med både mig och Horace närvarande, plus härolden, fanborg, notarius publicus och ställföreträdande akademiväbel som förmodligen brukligt är i Akademiärenden, men det var väldigt fin kvalitet på papperet i fönsterkuvertet jag blev tillskickad med avtalet i alla fall.

Varför då ett avtal med Svenska Akademin? Jo, det krävs för att vi ska få använda Svenska Akademins Ordlista (SAOL) som rättesnöre vid bedömning av vilka ord som ska vara godkända i tävlings-Scrabble. Språket tillhör alla, men det officiella urvalet tillhör akademin.

Så, det var väl lite om min omfattande hobby. Men nu måste jag rusa, vi börjar 18:00. Soft Bar & Kök i korsningen Malmskillnadsgatan-Mäster Samuelsgatan är adressen. Välkomna att hälsa på, vi är ganska lätta att upptäcka, det är vi som sitter och rasslar med tygpåsar mitt i lokalen.

Kommentarer
Postat av: Linda

Kul initiativ! Jag har läst en liknande blogg förut (kommer tyvärr inte ihåg namnet på den) och han hittade sin kärlek på detta vis.



Ett litet tips på vägen kan vara att lägga upp en mailadress i högerspalten så att en eventuellt intresserad flicka kan kontakta dig utan att behöva göra det via kommentarsfältet.



Lycka till

Linda



Ps. Har du provat dejtingsidan "Shake my world"? De har ganska kul aktiviteter som gör det lite lättsammare att dejta. Tyckte jag i alla fall då jag var med.

2010-01-12 @ 22:04:52
Postat av: Banjo-Herren

Mailadress uppges i rubriken till bloggen. Det tycker jag räcker bra. :)

2010-01-12 @ 23:51:12
Postat av: Linda

Ja,men nu ser jag! Räcker bra där...:-)

2010-01-13 @ 08:08:02
Postat av: Matz

Nu sitter jag här och väntar på en uppdatering för idag. Riktigt underhållande lösning måste jag säga, och hoppas att det går vägen :)

Om inte annat ser jag fram emot fortsatt läsning på en daglig basis.

2010-01-13 @ 11:58:12
Postat av: Susanna

Nädu, Johan, nu måste jag bara fråga en sak...

Skall det verkligen vara "... är nämligen särdeles osmaskig, enligt DE som vågat sig på ofoget att beställa den."?

Jag är av den bestämda åsikten att det skall vara DEM... eller? säger man "enligt jag som vågat mig på..."?

Hum.

2010-01-14 @ 11:08:00
Postat av: Susanna

Och när jag ändå börjat ifrågasätta svenskan så undrar jag om det inte heter "välkomna att hälsa på" också... :)

2010-01-14 @ 11:14:58
Postat av: Banjo-Herren

Nu förstår jag INTE ALLS vad du talar om.....



;)

2010-01-14 @ 15:41:14
Postat av: Susanna

Tesked, tesked...

2010-01-14 @ 20:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0