Fiender i vardagen

Varje morgon blir man trakasserad på Norsborgs T-banestation.
Jag läser alltid City på väg till jobbet. Anledningen är enkel, deras tidningshållare är den första jag passerar på morgonen och dessutom har de en sån där sympatisk tidningshållare som är i lådform och inte springer efter en om man inte tar ett ex.
Punkt SE har den andra sortens tidningshållare. Denna står innanför de automatiska dörrarna iförd trafikarbetarväst och kommer springande med tidningen i lika högt hugg som jag har City i.
Om det är något jag har svårt för så är det folk som kommer fram på stan och försöker pracka på en saker och ting eller vill ställa några frågor. Speciellt irriterande är det när de inte uppfattar klara signaler av ointresse.
Jag har redan tagit en tidning. Jag har redan gjort mitt val. Jag möter inte hans blick. Ändå sträcker han fram leksakstidningen Punkt SE (det kan ju inte vara en allvarlig tidning när den är i barnstorlek!) mitt i min flyktväg, samtidigt som jag fumlar med SL-kortet och försöker kolla på blinkmojten om jag behöver springa eller om jag har gott om tid.

Jag har en dröm. I den kommer jag in på T-stationen, går fram till Punkt SE-mannen och följande utspelar sig:
- Hej på dig. Jag heter Johan.
- Hej själv, jag heter Börje. (Där blir jag lite överraskad eftersom han inte alls ser ut som en Börje.)
- Jo Börje, det var trevligt att träffas. Vi har ju setts en hel del här på stationen de senaste månaderna. Nu skulle jag vilja att du memorerar mitt ansikte och sedan aldrig aldrig mer erbjuder mig Punkt SE. Är det OK?
- Javisst, Johan! Förlåt mig.

I verkligheten provade jag nåt liknande en gång i somras. På Hötorget kom det fram en kille med ett sånt där skrivunderlag som bara kan betyda en sak och frågade mig: "Hej, har du några minuter över?"
"Javisst", sa jag glatt, "och dom tänker jag inte slösa på att prata med dig."
Han tyckte jag var rätt otrevlig, åtminstone var det vad han ropade efter mig när jag fortsatte min promenad. Och jag var så lycklig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0