Hi-tech i tvättstugan

Vad folk kan komma på.
Det visar sig att man i min tvättstuga inte kan starta en endaste maskin om dörren till tvättstugan ut till trapphuset är öppen. Är det antistörjouren som kommit på det, eller? Med tanke på att tvättstugan endast är öppen mellan 7 och 7 (10 och 7 på helger) så verkar det lite överkänsligt.

Då kan man ju fortsätta undra varför ett sånt system införts. Var det i våras när systemet infördes vanligt att folk gick och okynnestvättade om dörren var öppen? Eftersom alla i huset har nyckel känns även det osannolikt.
Går det månne omkring ambulerande tvättmaskinsjägare från andra områden och försöker sno infödingarnas tvättider för sin egen smutsiga hantering? Njae....

Nej, den sorgliga sanningen är som vanligt att man ska veta vem som ska sättas dit om något händer. Dörren till tvättstugan kan nämligen endast öppnas av den som har bokat den aktuella tvättiden. Om maskinerna endast kan startas med dörren stängd innebär det att om maskinerna går sönder så kan det endast vara den som bokat tiden som är den brottslige som ska föras i tjära och fjäder till torget och pryglas! Pryglas, säger jag!!! Whoahahahahaaa!

Men nu är jag körd. När jag kom ner till tvättstugan för en stund sedan stod dörren öppen och en liten gullig tant (inte en av de frodiga från mottagningskommittén) satt och väntade på att hennes sista maskin skulle bli klar. För att systemet skall kunna fungera så är det min plikt att köra henne på porten med hugg och slag och slänga ut hennes blöta halvfärdiga tvätt efter henne, för om det skulle hända något med maskinerna mellan 16:00-19:00 lördagen den 10/11 så är det på mitt ansvar och på min hyresavi. Nu visade jag prov på avgrundsdjup ansvarslöshet och lät denna potentiella sabotör hållas, och det var också hon som förklarade varför jag inte kunde starta maskinen.

(Det får mig att tänka på en annan tant här i området som jag mötte på VIvo för en tid sedan. Jag skulle just till att plocka ner en stor paket tvättmedel från hyllan när jag hörde en röst bakom mig säga: "Nej, det där ska du inte välja, det är alldeles för mycket för en som är singel." Där stod en liten tant som jag aldrig sett förut och kände till mitt civilstånd. Syns det så tydligt???)

Eftersom damens i tvättstugan tvätt inte var färdigtumlad när jag var klar med ilastningen av min så visade jag det dåliga omdömet att lämna henne där nere. Om en halvtimme ska jag gå ner och inspektera förödelsen. Och om hon har haft något vilt tvättmaskinbashingparty medan jag varit borta så ska hon döden dö. Sån är betongdjungelns lag.

Kommentarer
Postat av: alterego

(Det där fick mig att tänka på när jag handlade i närbutiken utanför Vagnhärad för rätt många år sen. Tanten i kassan höjde på ögonbrynen när hon såg att jag hade ställt ett par folköl på bandet. Du vet väl att lättölen är billigare sa hon menande. Jag förstod att det egentligen inte alls var kostnaden, utan alkoholhalten hon tänkte på... (Jag var väl vid pass trettifem år fyllda).)

2007-11-21 @ 23:48:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0