CPS

Åh, om man bara hade haft drivet så hade man kanske blivit uppfinnare i alla fall.
Förra veckan satt jag och åt sushi hemma hos några av mina allra bästa vänner och då fick jag en så lysande idé (tyckte jag och faktiskt dom också).

Själv är jag ytterst ointresserad av matlagning. Bara jag går in i ett kök och ser en kokbok blir jag uttråkad. Och tala inte om att gå in i min mors kök! Då blir jag alldeles lamslagen, men det är en annan historia för ett annat inlägg som komer skrivas när jag faktiskt just kommit ut ur sagda kvinnas kök. Hursomhelst, idén jag fick hade t o m kunnat göra MIG till värsta mat-Tina (fast utan den där dumsexiga looken).
Bilar har ju GPS (Global Positioning System). Tänk om man skulle kunna köpa spisar med CPS (Cooking Positioning System)! På ett tangentbord slår du in vilken rätt du vill laga och från en databas hämtas så receptet fram. En röst (Mat-Tinas?) berättar för dig i perfekt kronologisk ordning vad du ska göra. Den räknar naturligtvis också ut hur lång tid det kommer ta att laga rätten i fråga, med tanke på hur många portioner eller hur stora satser som ska bakas/stekas/kokas/wokas. "Om fem minuter knäcker du ett ägg..."

Spisen skulle ha designerade och/eller kalibrerade kokkärl så at den hela tiden höll koll på hur mycket man lägger i grytor/järn/pannor m h a viktsensorer. På detta sätt skulle spisen kunna räkna ut hur lång tid råvarorna behöver tillagas. Hur välstekt man vill ha en eventuell biff får man förprogrammera med en s k "enkel knapptryckning".

CPS-en levereras med svensk husmanskost och det franska, italienska och tyska köket färdiginstallerat i databasen. Man kan köpa till asiatiska recept och allt man vill.

Och till sist det bästa av allt; skulle man göra fel så ska CPS-en snabbt räkna ut hur man fortfarande kan lyckas med att servera ett lyckat mål fastän man druttade i för mycket salt eller blandade ihop salvia och muskot. Det som började som en ratatouille blev till slut en Janssons frestelse!

Räcker det här som bevis för att det var jag som kom på det? Får jag pengar nu om någon snor min idé? Är jag rik!? Jag kan väl åtminstone få en gratis CPS när ni utvecklat klart? Det kan väl inte ta så lång tid....

Kom igen, sno på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0