Det stora hålslagsbedrägeriet

De har bytt flödesschema på trafikljusen i korsningen Vasagatan-Kungsgatan. Inte för att någon mer än jag bryr sig, alla springer mot röd gubbe av hjärtans lust ändå, men för dem som anpassar sig till rödljusens omslag så är det en klar förbättring. Heja den myndighet eller byrå eller person som beslutat om detta!

Detta har dock inte ett jota med det stora hålslagsbedrägeriet att skaffa.

Jag har ett svart hålslag stående i mitt kontorsbås. Det är alldeles lagom.
Därför blev jag lite överraskad i morse när jag plötsligt hade både ett svart och ett vitt hålslag stående där. Det kändes något överflödigt. Jag är ju varken den som är den eller den som håller inne med förvåning så jag utbrast:
"Men varför har jag plötsligt två hålslag på min plats?"
Då sa min båsgranne, som vi kan kalla Ann:
"Jag har inget hålslag över huvud taget."
Som den store bekämpare av orättvisor jag alltid är erbjöd jag henne då att få del av mitt överflöd.
"Vill du ha ett svart eller vitt hålslag? Jag har alla sorter!" Det är osanning, borta hos Maggan står något så extravagant som ett terrakottafärgat hålslag.
Ann såg ut att fundera lite och sa sedan:
"Jag tar gärna det svarta, det är något fel på det vita."

Jag är ju inte dummare än jag ser ut.
Hon fick tillbaka sitt keffa vita hålslag, den slemma bedragerskan.

Kommentarer
Postat av: matilda

detta påminnner om Karlson på taket å karamellerna:d

2008-09-16 @ 14:25:13
Postat av: Stanford

Sitt vad vita hålslag, sa du?

Suck, dagens ungdom och dess språkmisshandel.

2008-09-16 @ 14:51:00
Postat av: auranita

Nu hänger jag inte med, Stanford. HÅLSLAG är godkänt i SAOL 13, personligen använder jag dock hellre ordet HÅLSTANS (även det godkänt)

2008-09-16 @ 19:46:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0