09-02-06

föddes min farmor.
Hon skulle fyllt hundra år idag, och egentligen tänkte jag skriva mycket mer om det, men jag kan inte hitta de rätta orden. Det som jag tänker mest på just nu är om någon litet flickabarn idag har fått ta över hennes gamla personnummer?

Dessutom kom jag på mig i veckan med att inse att jag nästan glömt vad hon egentligen hette. Vi och människorna runt oss kallade henne ju aldrig något annat än Farmor. Det tog alldeles för många sekunder att komma på att hon faktiskt hette Gunborg. Ett av de tyngsta namnen som kommits på i världshistorien utanför Tyskland. Man muckar inte med en Gunborg.

Hon blev 88 år gammal. Och hon dog till tonerna av Mikael Wiehes "Flickan och kråkan". Därav gårdagens association.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0