Banjo-Herrens Schlagerkalender - Lucka 1

Idag börjar den för alla.
Melodifestivalcirkusen. Om fem veckor är det final och tidningarna kommer fyllas av orden "storbråk", "troschock", "fuskljug" och "glädjefnatt", allt följt av ett tankstreck eller möjligtvis orden "i natt".

Schlagernörden Banjo-Herren vill inte vara sämre. Under trettiosex inlägg ska jag här presentera mina 36 favoriter på schlagerhimlen genom tiderna. När jag tittar igenom listan blir det faktiskt en mycket stark koncentration till 2000-talet, men å andra sidan så har det ju kommit flest låtar då också. Dessutom var 90-talet ruskigt blekt.

Hur har framröstningen gått till då? Naturligtvis är en för vanliga dödliga hälsofarlig dos nördighet inblandat. Jag har helt enkelt kört en alla-mot-alla.
Nej, jag ljög. Det var cupsystem.

Jag har naturligtvis endast utgått från min egen smak, vilken är omvittnat dålig. Dessutom har jag i första hand sett till CD-inspelningen av låten, hade jag även bedömt framförandet, tillfälligt dåliga röster och tuppar i halsen så hade några på listan blivit diskade för längesedan. Och dessutom ska tilläggas att det är inte alltid hög kvalitet som gör ett bra schlagerbidrag.

Sådärja, nu får det vara nog med friskrivningar. Jag måste ila iväg och förbereda mig inför kvällens sändning med lite spökboll i en uppsaliensisk gymnastiksal. Bättre uppvärmning kan jag inte tänka mig.

Vad hittar vi då på 36:e plats? Vi får gå ett par år tillbaka i tiden till 2004, till en ljusblå klänning och en av schlagerhistoriens största röstenergiurladdningar. Jag ryser varje gång jag ser det här. En av Ben-Slirrans favoriter.

Lucka nr 1

(Och förhoppningsvis går det inte lika bra idag för den här damen.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0