Banjo-Herrens Schlagerkalender - Lucka 17

Sedan jag började med schlagerkalendern har jag märkt av en markant ökning av antalet läsare här. Det är naturligtvis kul. Välkomna alla schlagerdiggare. Idag ska vi ge oss in på topp-20 på min lista över mina schlagerfavoriter genom tiderna.

Men innan vi öppnar dagens lucka måste jag få berätta om Dingela.
Dingela är ännu en av mina kollegor. Dingela är, som kanske framgår av namnet, något enfaldig. Dessutom är hon envis som synden. Under fikarasten idag satt hon och ondgjorde sig över Melodifestivalen i allmänhet och Petra Mede i synnerhet.
"Hon bara står där och pratar hela tiden, och det ska bara handla om henne och så gör hon sig hela tiden lustig på andra människors bekostnad och så är hon så grov i mun hela tiden!!! Varför måste hon ha sånt fult språk? Jag saknar Björn Gustafsson!!!" Bla bla bla....
Jag kände mig nödgad att ta min idol i försvar. Egentligen tänkte jag undra över hur Petra Mede över huvudtaget kan göra sig lustig på andras bekostnad om hon bara pratar om sig själv hela tiden, men eftersom jag visste att ordklyverier aldrig bet på Dingela så drog jag till med en försåtlig fråga istället.
"Jaså, men vad tyckte du om Henrik Dorsins sång då?" (För de som inte vet det så är det Henrik Dorsin som gömmer sig bakom den misslyckade Pihlman i mellanakternas vykortsfilmer, ni vet han som sjöng om sin farfars könssjukdomar i lördags.)
"Jamen, det var ju jätteroligt! Han är en riktig komiker!" utbrast Dingela och sken upp.
"Men om det var någon som var grov i mun så var det ju han? Han svor ju i varenda mening!" påpekade jag.
"Men det är ju vad man kan vänta sig från honom!"

I Dingelas värld ska alla komiker komma från Göteborg. Och vara män. 
I schlagervärlden är alla åsikter tillåtna. Fast mest ens egna.

En av mina fasta åsikter är att ballader generellt är av ondo. Därför lär det inte förvåna någon som känner mig när jag säger att på tjugonde plats på min lista finner vi den högst placerade balladen, Det här är ofantligt vackert. Varken förr eller senare har jag hört så innerlig känsla i en sång. Hon borde vara placerad mycket högre. Vad tänkte jag egentligen på? Jaja, gjort är gjort.

Lucka 17

I morgon blir det nog många höjda ögonbryn över låtvalet. Vi ses då!

Kommentarer
Postat av: Anna

Petra Mede är ju grym.. Hur gick det inte för den stackars kvinnliga komikern förra året som försökte ge en gäst en gurka i en kruka med geléhallon på?

2009-02-24 @ 08:54:39
Postat av: Anna

Kör en till eurovisionkommentar. Har du hört bulgariens vinnarlåt på You Tube. Jag vet inte varför men jag gillar själva tempot men så börjar han sjunga och då lider jag tyst inombords..

2009-02-24 @ 09:47:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0