Banjo-Herrens Schlagerkalender - Lucka 19

Vad är egentligen mitt tidigaste schlagerminne?
Jag är lite för ung för att minnas ABBA:s seger i Brighton. Istället så utgörs det av Eva Rydberg, och det är inte ens något musikminne.
1977 skulle Sverige göra comeback i schlagersvängen efter ett uppehåll i protest 1976. På den tiden fanns det en tidning som hette Röster i RadioTV som var, näst Kalle Anka, veckans höjdpunkt i postskörden för en redan läskunnig nästansexåring. Melodifestivalveckan pryddes tidningens omslag av de deltagande bidragen och jag minns att jag höll på Eva Rydberg, för hon var ju rolig i barnprogram. Och så tyckte jag det var konstigt att sången hon sjöng hette Charlie Chaplin, eftersom jag kände till vem det var. Var det helt säkert att det inte var Charlie Chaplin som skulle sjunga om Eva Rydberg? Dom var ju lika roliga.
Sen var det väldigt förvirrande att Beatles skulle vara med. Och vad betydde Forbes? Och var det verkligen Beatles på bilden? Jag tyckte dom såg tuffa ut, näst intill lite otäcka.
Så var det en gammal gubbe med och spelade fiol, och han skulle tydligen sjunga om min kusin Ola. Redan då snurrade ju hela världen runt mig och dem jag kände.
Jag skulle verkligen vilja se det där RiR-omslaget igen. Undrar om någon tokdåre lagt upp dem på internet....

Från ESC det året minns jag bara att Banjo-Fadern tyckte det var skönt att Sverige gjorde dåligt ifrån sig så vi inte skulle behöva betala det där kalaset med skattepengar nästa år.

Gårdagens lucka blev misslyckad. Jag tokade till det, och kan väl bara skylla på feberhallucinationer. Trogna kommentarläsare har redan fått länken, men jag flyttar upp den i ordinarie text också. Jag stavade helt enkelt fel till tjejernas gruppnamn.

Lucka 18

Det bästa är nästan körens underbara fuldans.
Nu över till dagens lucka som är mera schlager-mainstream. Den här hör egentligen till den sönderspelade kategorin och tyngs ner av detta, dock inte så mycket som vissa andra av den här underbara Galpal Vera K-look-aliken. Fast på den tiden var de inte lika lika, även om de kommer från samma stad.

Lucka 19

Hur gick det då för Eva Rydberg 1977? Jo, hon blev 7:a. En riktig skitlåt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0