Banjo-Herrens Schlagerkalender - Lucka 20

Det där med schlagerminnen var ju kul. Jag spinner vidare.
Fr om 1978 har jag bara missat festivalen p g a utlandsvistelse. I början lärde man sig att Tomas Ledin alltid var med, och att hans låtar var dåliga.
1978 var det Miss Decibel som var den stora favoriten.
Från 1979 minns jag inte så mycket mer än att jag inte gillade Satellit. Jag vet inte vad jag hade emot långhåriga killar, men jag kom ihåg att det var där skon klämde.
Så 1980 fick jag min första egna, stora favorit. Janne Lucas hade ganska mycket draghjälp av att han var kapellmästare i Vi i Femman. Texten till Växeln Hallå är ingalunda något mästerverk, men om man jämför med 1981 års Janne Lucas-bidrag "Rocky Mountain" så var den redo för August-priset, om det priset hade funnits då. Och delats ut till schlagerkompositörer. Som tur var vann äntligen Tomas Ledin detta år, och sedan dess har vi sluppit honom i schlagersammanhang.

1981 så återfanns i startfältet en titel som även poppar upp ur lucka 20. Men det är naturligtvis inte samma låt, ingen av låtarna från 1981 års final skulle platsat ens på en topp 200-lista. Nej, den tacksamma titeln var som gjord för återvinning och kom tillbaka 26 år senare. 17:e plats på min favoritlista, vi börjar komma in på låtar jag skulle kunna lyssna på 20 gånger i sträck utan att tröttna.

Lucka 20

I morgon släpps en minut av de sista åtta låtarna i årets startfält. Fatta hur spänd jag är på att få höra Malena Ernmans låt.....

Kommentarer
Postat av: Doc H

What? Konstigt. :/

2009-02-26 @ 22:09:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0