Banjo-Herrens Schlagerkalender - Lucka 6

Jag har två stycken klockrena schlager-"Jag mötte Lassie".
Och båda två är hyperaktuella just nu! Faktum är att en av dem inte varit en schlager-Lassie förrän nu...
Först och främst så har jag sålt glass till Lili och Susies hundar!
Under sent 80-tal jobbade jag i en välrennomerad glasskiosk i Åhus (var annars?) som hette Tre Toppar. Den låg inte många stenkast från Åhusparken som då för tiden var en av södra Sveriges största popscener med rikskända artister uppträdande varje lördag under hela våren och sommaren. På söndagen hände det ofta att artisterna varvade ner med en välrennomerad glass. För de som inte känner till det så var Tre Toppar ett dotterbolag till avsomnade Åhus Glass AB och sålde deras kulglass i strut, bägare och ibland t o m i skål med en kluven banan till. Vår värstingstrut var Dunderstrut som bestod av åtta jättekulor glass.

Och så en söndagförmiddag stod Lili och Susie i min glasskö. Och jag som var så kändiskåt! Jag tajmade och maskade och passade in så att just jag skulle bli den som skulle få expediera det famösa sällskapet. Och det lyckades!
"Vad får det lov att vara?" frågade jag Lili, eftersom hon var klart snyggast.
"Jag skulle vilja ha en sån där Dunderstrut!" sa Lili frejdigt.
"Ja, jag med!" fyllde Susie i.
Smått imponerad över deras glasskapacitet frågade jag vilka smaker de ville ha.
"Ska jag rabbla upp alla på en gång?" frågade Lili. "Klarar du av att komma ihåg dem?"
"Prova mig!" sa jag om inte världsvant så i alla fall glassvant.
Nu var det deras tur att se imponerade ut. Hade jag halva inne? Tände dom på minnesmästare?
Dom provade mig, och jag misslyckades naturligtvis kapitalt.
De fick sina glassar, gick bort till sin pickup, släppte ut en hel kennel med vovvar och stjälpte upp glassarna i deras matskålar.
Men Ankie Bagger åt upp sin glass själv.

Min andra schlager-Lassie består i att jag en gång gått på strippklubb med Jennifer Browns morbror. Men den historien besparar jag ömtåliga läsaröron.

På tal om strippklubb så var det många moraltanter som hävdade att det var som att skåda in i en sådans lugubra miljöer när denna dam äntrade scenen i delfinalen 2006. En av schlagerhistoriens värsta klädfelsatsningar platsar fint i Schlagerkalenderns sjätte lucka. Min personliga 31:a genom tiderna.

Lucka nr 6

Lucka nr 6, förresten. Det var ju en sån där oavsiktlig lustighet.....


Kommentarer
Postat av: Anonym

Excellent val. Låten blev av allmänheten tyvärr endast ihågkommen för den usla klänningen.

2009-02-12 @ 20:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0