Två årsmöten

Jag har varit lite dålig på att leva efter god föresats nr 2 på sistone. Men stora A4-lappar utan kuvert har jag i alla fall för vana att läsa. De brukar vara antingen från hyresvärden eller från Kolossala Sussie, och båda dessa är ju betydelsefulla instanser.
I fredags kväll hade en sådan lapp dumpit ner på min hallmatta. Den här gången var den från Botkyrkabyggen och rubriken var mycket förbryllande.

Jag kommer på 2 årsmöte!

Jag rådbråkade hjärnan. Det är ju faktiskt dags för årsmöte i lokala Hyresgästföreningen på onsdag. Var det så att min bovärd, som var undertecknare av detta dokument, på detta sätt proklamerade att hon behagade närvara. Men vilket var i så fall det andra årsmötet hon hade tänkt komma till? Någon annan hyresgästföreningsavdelnings årsmöte?  Var det kanske en dragningslista över vilka föreningar som vunnit Botkyrkabyggens årliga bovärdlotteri där vinsten var närvaro av densamma på årsmötet? Ja, så var det nog, tänkte jag och fortsatte läsa.

Det är populärt att försöka lista ut vad det är man ska läsa först, sedan läsa. Näst intill en folkrörelse. Det märkte jag när jag satt på kundtjänst. Flera gånger ringde folk med den analytiska frågan: "Jag har fått brev från er. Vad står det i det?" Då har man gått lite för långt i sitt hobbyutövande.

Jag hade fel. Det visade sig att det inte rörde sig om två olika årsmöten. Det hade man kunnat räkna ut med tanke på den felaktiga pluralformen av "möte". Det var fråga om ett tvåårsmöte! Vartannat år hälsar bovärden på i min lägenhet och ser om allt tekniskt står rätt till. Lappen rekommenderade mig att närvara personligen när besöket skulle äga rum, så att jag fick tillfälle att prata med henne om lägenhetens ditt och datt. Jag såg genast en möjlighet att framföra mina synpunkter på den rikliga glödlampeåtgången och spisens saktfärdighet. Som vanligt så visar det sig att om man bara väntar tillräckligt länge så kommer berget till Muhammed. Flera av mina grannar heter dessutom Muhammed.
Men så kom den inte helt oväntade twisten i meddelandet: "Jag kommer att besöka dig måndagen 9/2 mellan 13.00-15.00."
Jodå, jag började naturligtvis gnola på "när vi möttes mellan Dover-Calais...."
Men det var inte den bristfälliga grammatiken och syntaxen som var mest upprörande.

Botkyrkabyggen tycker alltså att det är skälig tid i förväg att annonsera ett sånt här måndagsmöte på fredag eftermiddag. Vad tror de att deras hyresgäster är för ena egentligen? Eftersom man inte får vara arbetslös om man ska få skriva kontrakt så är det ju väldigt egendomligt att de förutsätter att man sitter hemma och dräller på en måndageftermiddag.

Brevet fortsatte: "Lämna ett meddelande eller ring mig om du vill boka om tiden." Sedan anger hon sitt jobbtelefonnummer och sin jobbmailadress.
En timme efter att bovärden har varit och delat ut detta papper stänger hon butiken och går hem för helgen, lämnandes sin jobbtelefon och jobbmail bakom sig på kontoret.

Om man var konspiratoriskt lagd skulle man ju misstänka att Botkyrkabyggens bovärdar inte är så sugna på att alls möta sina hyresgäster. Men så kan det väl inte vara?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0