Den högste

Ny termin på Sigrids försäkringsskola betyder nya praktikanter.
Den här gången tar banken in tre praktikanter, eftersom de är gratis. Och dessutom betydligt mer ambitiösa och effektiva än de fast anställda.
Tre av oss utsågs till handledare. Det blev jag, Ordbajs-Chrille och Döds-Monica. Hon kallas så för att hon jobbar på gruppen som handlägger dödsfall, en ganska central funktion i livförsäkringsbranchen. Alla på den gruppen kallas Döds- i tillnamn. Min kollega Gobo, som för tillfället hjälper till på dödsfallsgruppen på halvtid kallas följaktligen Halvdöds-Gobo.

Ordbajs-Chrille tog genast hand om sin praktikant på bästa sätt. Han lärde honom snabbt sina starkaste superkrafter; att gå omkring och göra ingenting medan man ser upptagen ut och småpratar med sina kollegor. Eftersom det inte är semestertider än på länge så har Ordbajs-Chrille utökat sin repertoar med att fråga alla minst två gånger om dagen: "Fan ..... (infoga valfritt namn), hur länge har du jobbat på banken nu igen?" Ordbajs-Chrille börjar alla sina meningar med ordet "fan". En mycket egendomlig vana. Han är från samma trakt som Banjo-Modern, så jag är ganska säker på att det inte är dialektalt.

Jag såg fram emot att få en praktikant att forma. Dessutom har vi blivit så vana vid Sigrids ovärderliga hjälp så det var extra välkommet att direkt få en ersättare till henne. Vad jag visste var att han hette Fredrik och var 27 år gammal, hade bott utomlands en tid och verkade rätt sent ha funnit sin karriärväg. Han var med andra ord redan ganska lik mig. Jag såg framför mig ett blivande radarpar, den vise fond-sensaien och hans unge, lille elev som var ivrig att lära och såg upp till Banjo-San.
Så kom han då i morse, vi presenterades för varandra och jag visade honom runt, sedan började jag lära honom fondförsäkring. Han verkar både ivrig och kapabel till att lära sig. Men det var en sak som störde bilden jag målat upp. Framåt lunch var jag bara tvungen att fråga honom rakt ut.
"Fan Fredrik, hur lång är du egentligen???"
"2.02, Coolt, va?"

Jag tror jag ska kalla honom Mega-Me....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0