Scrabbleåret 2008 och 2009

Jag vågade mig på några blygsamma spådomar gällande Scrabbleåret 2008 i januari. Få se hur det gick.

Jag trodde inte att SM skulle slå deltagarrekord. Fel. Ett helt fantastiskt SM genomfördes i Göteborg med inledningsvis 89 deltagare. Evenemanget täcktes brett av media och p g a en luddig formulering i DN trodde alla utanför kretsen att jag upprepade min silverplats, men så kul fick jag inte ha. Men tolfte plats är inte så uruselt urinerat.
Jag förutspådde att Robinson-Robban inte skulle komma tillbaka. Där fick jag rätt i alla fall.

Jag förutspådde tronskifte på ratinglistan. Där fick jag delvis rätt, fel tillfälle och fel person men rätt plats. Vid SNÖÄNGEL blev det ingen ny etta, Elmis vann sin comeback, men under KATTFOT Cup på samma plats i juli så besteg Inger Wingård tronen och höll den, trots att det gick lite så där på SM.

Naturligtvis slogs deltagarrekordet på Soft. Stockholm-Scrabble är populärare än nånsin utan dämpning i sikte. När vi kommer så höjer de belysningen och sänker musiken. Flera nya, intressanta nykomlingar har dykt upp under året, och flera av våra nykomlingar från 2007 har utvecklats oerhört positivt.

Vi får dock inte se någon finsk deltagare i Masters 2009, och tyvärr verkar ser det mörkt ut för finsk Masters-plats även 2010. Men Finlands Scrabble-utveckling pekar fortfarande stadigt uppåt med flera nya turneringar och även ett eget finlandssvenskt mästerskap.

Turneringar i Skåne och Västerås fick vi inte se. Dessutom verkar det som vi har sett den sista turneringen i Örebro för en överskådlig framtid. Hoppet lever för Skåne under 2009.

Vad kan vi då hoppas på inför 2009?

1) Nytt deltagarrekord igen på SM. I år ska det spelas i Stockholm och vi ska nog se till att bli störst och vackrast, precis som Stockholm alltid är och skall vara. Eller hur?

2) Första turneringarna i Scrabble där alla böjda ord är tillåtna. Anhängarna hävdar att det är mer taktiskt spel inblandat med böjningar tillåtna, men jag är skeptisk. Det viktigaste blir att mata ut rullningar och det vet ju alla att rullningar får man i första hand genom tur. Eller hur?

3) Ett överjävligt spännande Masters. Det känns helt omöjligt att spå. Jag har haft mina dubier angående mitt eget deltagande efter det gräsliga resultatet förra året men så läste jag i min blogg att jag efter PARDANS bestämde mig för att strunta i vinster och förluster och bara spela för att det är roligt. Det hade jag glömt, men nog låter det logiskt när man tänker efter. Dessutom kan jag ju inte gärna som ordförande utebli från en av förbundet arrangerad turnering som jag blivit speciellt inbjuden till. Eller hur?

Mer vågar jag inte förutsäga för året. Det är bara att fälla upp brädet, krafsa i påsen, slå på klockan och låta rycka sig med.

Eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0