Svenska Sällskapsspelssällskapet

Jaja, jag vet att jag fuskar lite här. Som om Blondin-Bella aldrig har publicerat samma text på två ställen! Nedanstående okursiva nyhetsbrev skickades idag ut till samtliga medlemmar i nystartade Svenska Sällskapsspelssällskapet på Facebook. Men alla har ju inte Facebook. Och de som har Facebook går kanske inte in där varje kvartal. (Och inte in här heller, i och för sig....hade det varit så hade Blondin-Bella verkligen kunnat slänga sig i väggen....)

"Hejsan alla sällskapsspelare!
Nu har antalet medlemmar i denna Facebook-grupp övergått 100-strecket, och då kan det ju vara på sin plats att hälsa alla och envar ordentligt välkomna!

VÄLKOMNA ska ni vara till Svenska Sällskapsspelssällskapet!!

Det vi har gemensamt är att vi tycker om att spela spel.
Själv har jag spelat spel så länge jag kan minnas. Det började med enkla barnspel som Memory och Domino (nu kommer säkert några seriösa Domino-entusiaster att opponera sig om att Domino inte är ett barnspel, men ni måste betänka att mina dominobrickor inte hade prickar utan Fablernas Värld-figurer) för att snabbt inriktas på Monopol och Nya Finans. Ju större sedelvalörer desto roligare. När havren frös bort redan i maj i Nya Bondespelet bestämde jag mig för att aldrig mer satsa på havre. Nej, tacka visste jag betor.
Så kom Othello in i mitt liv. (Men det är ju egentligen inget sällskapsspel, eller? Gå in på diskussionsforumet på vår Facebook-sida och diskutera!) Jag insåg att man kunde tävla i spel! För en som kastade liten boll tio meter kortare än alla andra i klassen (inkl tjejerna!) var ju detta en fantastisk möjlighet. I flera år åkte jag landet runt tillsammans med några av er och vände svart-vita brickor.
För 10 år sedan sisådär gjorde så Scrabble entré. De allra flesta av er vet det redan men jag säger det ändå; Scrabble är spelet som många lite felaktigt kallar Alfapet. Djupare in på det tänker jag inte gå här.

I och med Scrabble-spelandet kom jag i kontakt med andra som gärna spelade en massa andra sällskapsspel också när vi var färdiga för dagen med Scrabble. Jag återupptäckte hur fantastiskt roligt det var med sällskapsspel!

Så för en tid sedan bestämde jag mig för att börja samla sällskapsspel. Jag inriktade mig på Blocket och Tradera och fann mig snart farandes runt i Stockholms stugor upphämtandes sällskapsspel både här och där. Ofta frågar jag de som säljer spelen varför de säljer, och de flesta gångerna säger de med ett lite melankoliskt ansiktsuttryck: "Jag har ju ingen som vill spela med mig."

Så föddes idén om Svenska Sällskapsspelssällskapet. Klatschigt namn eller hur? Naturligtvis är jag inte först med att komma på det. Redan på 80-talet cirkulerade idéer om detta, men då stannade det vid idéer. Nu är det verklighet. Jag håller tummarna för att vi ska kunna göra det till den succé jag ser i min vision!

Svenska Sällskapsspelssällskapet ska fungera som ett nätverk för att träffa andra spelsugna och arrangera spelkvällar. Det måste absolut inte handla om tävling, det är nästan att föredra om det bara är på skoj.

På vår Facebook-sida kan du gå in och efterlysa medspelare om du är sugen på att spela något speciellt spel eller bara utlysa en allmän spelkväll. Själv har jag just köpt ett spel som heter Agricola som jag jättegärna vill provspela med några hugade. Spelet går ut på att man är lantbrukare under medeltiden och ska bygga upp sin gård och familj med kor och svin och får. Och det bästa av allt; inte ett korn havre så långt ögat når! Spelet påminner lite i uppbyggningen om Settlers. Är ni intresserade? Skicka ett mess till mig!

Glöm inte att bjuda in era vänner som också gillar sällskapsspel. Ju fler vi är tillsammans, ju spelgalnare vi bli!

Och till slut, veckans visdomsord:
"Det är aldrig riktig julafton om man inte får spel!"

Hälsningar
Banjo-Herren, grundare SSSSSS"

Det borde nog stått "om inte någon får spel" i det avslutande visdomsordet. Jo, det hade låtit bättre.
Och så stod det naturligtvis inte Banjo-Herren i utskicket. Jag heter ju i själva verket något annat, som ni alla vet.

Kommentarer
Postat av: spelsugen läsare

När kommer en helt vanlig websida utanför fb för oss fbvägrare?

2009-01-07 @ 06:26:27
Postat av: Banjo-Herren

Det är det som är tanken i ett längre perspektiv, men då måste vi få med någon i sällskapet som har kunskapen och viljan att bygga en sådan sida.

2009-01-07 @ 20:04:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0