Hyllning till Telia

Den här historien börjar, som så ofta i mitt liv, med att telefonen ringer.
Lite egendomligt eftersom hela historien handlar om att telefonen inte ringer.
Jag har en dum ovana att svara när telefonen ringer, trots att jag av erfarenhet vet att det brukar gå åt h-e.

"Banjo-Herren!"
"Ja, hej!" hör jag i andra änden och är det något jag vet vid det här laget så är det att inledningsfrasen "Ja, hej!" endast används av telefonförsäljare. För övrigt används mitt telefonnummer även detta endast av telefonförsäljare, och en enstaka mor då och då, och hon var det inte.
"Jag heter Stephanie och ringer från Telia!"
Stephanie från Telia kunde erbjuda mig allt möjligt mycket billigare än jag fick det med min nuvarande operatör. Medan jag funderade så smått på vilken min nuvarande operatör var rabblade Stephanie priser. Efter en stund kom jag på att det är ju ComHem.
"Jag har ComHem!" utbrast jag lyckligt. Sen var det roliga slut. Stephanie gav sig inte med att jag trodde att jag redan hade billiga kostnader nog, hon skulle prompt få mig till att rota fram en faktura och jämföra. Kunde jag väl. Glatt överraskad hittade jag en faktura rätt fort. När jag sa vad jag betalade för kabel-TV så blev jag än en gång glatt överraskad. Stephanie gav upp!
"Det kan jag inte klå", medgav hon. Glad såsom fisken fri ifrån kroken simmade jag iväg mot öppet hav, när hon plötsligt drog fram stora håven. "Men....din bredbandstelefoni var rätt dyr! Där skulle jag kunna erbjuda dig en sänkning av månadskostnaden med 100 spänn!"
100 spänn är rätt så mycket pengar. Speciellt i månaden. Jag kände mig tvungen att kapitulera.
Nu trodde jag att Stephanie skulle börja rabbla ett avtal där jag gjorde bäst i att fylla i med ett koncist JA! på slutet, men si, på Telia behöver de fortfarande en riktig underskrift på ett riktigt papper, något jag fann mycket sympatiskt. Då hade man ju faktiskt tid att ångra sig, om man nu plötsligt inte ville spara 100 spänn i månaden längre.
"När du skrivit under och returnerat avtalet så kommer jag att skicka ut en telefonadapter till dig", utlovade Stephanie.
"Vad är det för något?" frågade jag vetgirigt. Jag förställde mig bara lite.
"Den behöver du koppla in i ditt modem för att kunna använda tjänsten", förklarade Stephanie. (Stephanie heter egentligen något annat, varför kallade jag henne inte Siv eller nåt annat kort, så hade det gått fortare att skriva....jaja, det är lätt att vara efterklok....) "Vill du att jag ska skicka med en router också?"
"Behöver man en sån?" frågade jag och bestämde mig för att låtsas veta vad en router var. Dumt misstag.
"Nej, egentligen inte!" svarar Stephanie.
"Då vill jag inte ha någon heller", sa jag ödmjukt. "Inget extra för min skull, jag vill inte vara till besvär."
Vi skildes som vänner, båda två lite rikare än för 15 minuter sen. Hon p g a ackordslön, jag p g a godtrogenhet.

Avtalet kom, skrevs på och returnerades i bifogat svarskuvert, och några dagar senare kom paketet med telefonadaptern. Först kontrollerade jag att telefonen inte fungerade längre, kanske var det inte nödvändigt med adapter i alla fall, min telefon var ju redan så fint inkopplad i modemet. Men nog behövdes det, telefonen var stendöd. Huvudet före ner i adapterlådan!
Ojojoj, vad med sladdar och grunkor och mojänger, bara för att kunna prata i telefon. Bruksanvisningen såg mycket lättfattlig ut med tydliga bilder hur man kopplade in adaptern i modemet.
Hur kan dom vara säkra på att alla modem ser likadana ut, hann jag tänka innan jag såg Den.
Den där lilla rutan med den långa, långa texten i liten, liten stil.
Den började: "Har du inte Telia som bredbandsleverantör? Följ beskrivningen nedan!"
Den tydliga bilden föreställde naturligtvis hur Telias egna modem såg ut.
Beskrivningen nedan fortsatte på det mest oväntade vis: "Om du inte har Telia som bredbandsleverantör måste du även koppla in en router."
Mina fantasier innefattade Stephanie, ett halster och en sakta eld.

Telias automatiska telefonsupport är röststyrd. Man får beskriva med egna ord för en dator vad samtalet gäller, så länge de egna orden är antingen "Fakturaärende", "Installation" eller "Beställning". Säger man på skoj "Kolossala Sussie" så tycker den automatiska röststyrda telefonsupporten att man säger "fakturaärende" så då får man ringa om, eftersom man ska till "Installation". Sedan säger man "Installation" som en snäll pavlovsk hund. Sen väntar man. Länge.

Efter ett tag svarade Alexander från Göteborg. (Han heter faktiskt Alexander i verkligheten också.) Jag beskrev mitt problem och undrade försynt om jag kunde tänkas att få den där routern i alla fall, när det nu visade sig att den var så viktig. Jag höll inne med önskemålet om den sakta elden och halstret, Stephanie hade säkert redan gått vidare i karriären till teamleader.
"Du, kan du enna vänta en liten stund!" sa Alexander och försvann. Den lilla stunden tillbringade jag med att fundera på hur "enna" egentligen stavas. Jag kom inte fram till något förrän Alexander kom tillbaka. Han lät besvärad.
"Du, jag är rädd att det inte kommer att fungera över hövve taget." Så här i efterhand förstår jag inte varför jag blev förvånad. Jag blev alltså förvånad.
"Nä, för du har ju ComHem som leverantör, och då får du ju ditt bredband via kabelnätet. Vår bredbandstelefoni fungerar bara på ADSL-modem."
Nej, far å bada!

Man frågar sig hur Telia utbildar sina säljare egentligen. Man frågar sig också hur de över huvud taget kan lämna ut ringlistor till callcentren som innehåller telefonnummer till personer som inte kan utnyttja produkten som säljs? Och till sist frågar man sig om jag verkligen är den ende idioten som gått i den här fällan? Är detta verkligen första gången det händer? Varför har de inte en stor fet varningsskylt på callcentret som säger: "HAR DEN DU RINGER COMHEM? SÄLJ DÅ INTE PÅ DEM NÅGON BREDBANDSTELEFONI!" Och så med lite mindre stil: "Sådant kommer bestraffas med halstring över sakta eld enligt gällande brottsbalk."

"Jaha, vad gör vi nu då?" frågade jag matt.
"Jag får skicka ut en uppsägning av avtalet som du behöver skriva under, och så får du kontakta ComHem och be dom ta tillbaka dig som kund. Hoppas att de har något erbjudande nu så att du kan få lite lägre pris."
"Menar du att JAG ska städa upp efter vad ni ställt till här?" frågade jag.
"Det förstår du la att jag inte kan ringa till ComHem och teckna ett avtal åt dig?" sa Alexander som om jag vore den idiot han hade rätt i att jag var och sen sa vi adjö och skildes som vänner. Tyckte han.

ComHem hade inget erbjudande. Men jag fick komma tillbaka som kund till slut, efter flera mindre roliga missförstånd. Telia skickade en uppsägningsfaktura på ett par hundra, så jag ringde till supporten igen, sa "Kolossala Sussie" och bad dem sedan vänligen att titta i månen efter att jag skulle betala den, vilket de faktiskt förstod och makulerade den.

Stephanie ringde i mitten av november. 25/11 stängdes min telefon av. Idag fick jag det äntligen att funka igen. Det har varit underbara, lugna, försäljarfria sex veckor.
Tack Stephanie för att du gjorde det möjligt!

Kommentarer
Postat av: matilda

jäklar jag som just beställt telia;)



fast jag visste förståss om det där med router:D

2009-01-06 @ 10:25:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0