Banjo-Herrens Schlagerkalender - Lucka 26

Har ni tänkt på att det har varit nästan helt fritt från festivalvinnare på min lista. Augustin från 1959 är faktiskt enda exemplet hittills. Fr o m nu blir det lite tätare med totalvinnare.
Varför har de då lyst med sin frånvaro. Uppmärksamma läsare minns kanske att jag skrivit om att vissa låtar blivit sönderspelade med åren. Detta gäller i högsta grad vinnarlåtarna. Dessutom är jag och har alltid varit en sucker för underdogs.
Jag kan säga redan nu utan att förta för mycket av spänningen att denna lista är kliniskt Carola-fri.

På elfte plats på min favoritlista finner vi dock en vinnare. Videon är en klassiker, men här vill jag skjuta fram uppträdandet från ESC. Det väckte stor skandal på sin tid och anklagade artisterna och Sverige för att driva med hela Eurovision-konceptet. Om man jämför det med vad exempelvis Irland, Estland och Lettland gav oss i fjol så inser man hur mycket tiderna förändrats.

Lucka 26

I morgon går vi in på topp-10! Häng med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0