Banjo-Herrens Schlagerkalender - Lucka 36

Tänk ändå, sista luckan....vilken resa.
Hur gick det egentligen till när man blev en sådan schlagernörd? Jag var ju svårt biten långt före hela den här cirkusen med turnéer runt landet och delfinaler drog igång.
Det hjälpte att jag var 10-15 år under den tid då Sverige alltid låg i topp i ESC. Carola, Herreys, Kicki, Lasse Holm, Tommy Nilsson... Jag hörde Tommy Nilssons En dag på radion i förrgår och undrade varför han inte var med på min egen lista. Kanske min egen interna omröstning fortsätter och det blir en ny kalender nästa år, med helt andra låtar? Ingenting är omöjligt. Nästa år kanske jag listar dom sämsta låtarna genom tiderna? Då lär den här komma med:

World Wide Web

Nick Borgen är lite ond. Men han skrev Venus Butterfly i alla fall. Tillsammans med Bert Karlsson.
De flesta låtarna på en sämsta-lista skulle faktiskt komma från 90-talet.
Trots detta överlevde min nördighet denna mörka tid. Hade jag sämre smak då? Förmodligen.

Den riktiga anledningen till att jag snöat in på schlager är nog ändå tävlingsmomentet, all statistiken runtomkring, allt meningslöst vetande som man av någon konstig anledning kan imponera på folk med. Och att det är OK att ha vilken åsikt man vill. I ett sånt läge kan t o m jag våga mig in i diskussioner.
Personligen slutar Melodifestival-säsongen där den började, i Uppsala i goda vänners lag och med påföljande sällskapsspelsnatt. Och i morgon vaknar jag upp, åker hem och sätter tänderna i kommande projekt, både i arbetslivet, privatlivet och blogglivet. Hoppas ni hänger med.

Men den sista luckan då? Vilka låtar har ni saknat? Jag hade hoppats på lite inkomna gissningar, men ni läsare har ju inte haft så mycket tid på er. Jag har redan avslöjat att listan är Carola-fri. Waterloo är sönderspelad, likaså Diggi-loo-diggi-ley. Lura mig inte att ens börja tala om Pontare!
Nej, i min värld är det och kommer alltid att vara den här gudinnan som är rosen på min schlagertårta.

Lucka 36

Det blir nog en liten epilog i morgon där jag rasar över resultatet. Viva Malena!

Kommentarer
Postat av: Doc H

Var är raset?

2009-03-16 @ 22:11:27
Postat av: Elof

har nu lyssnat igenom hela world wide web. det är troligen den sämsta låt jag hört i hela mitt liv.



inklusive min egen ytterst taffliga falsksång på kusinernas singstar.

2009-03-16 @ 22:17:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0