Dansband och bollspel

Vissa gamla synder envisas med att hinna ifatt en.
Som den här.

Min sångarkollega i systerbandet med det kontroversiella namnet kontaktar mig emellanåt med nya projekt som på något sätt ska leda till att vi slår igenom aldrig så lite. För ett par år sedan, när jag fortfarande bodde i Bryssel, kontaktade han mig och ville låna en av mina texter. Han hade nämligen lärt känna ett dansband som ville spela in en skiva med honom och då ville han sjunga in en av mina texter. Nu var jag väldigt förtjust i just den texten så jag sa helt ärligt att om någon skulle sjunga in den på skiva så skulle det vara jag själv. Hux flux var jag medlem av ett dansband! Bandet döptes snabbt till AJJZ efter medlemmarnas initialer plus Z som naturligtvis måste vara med i ett dansbandsnamn. Detta var alltså innan jag blev Banjo-Herren, nu skulle bandet ha fått heta något annat....

Vad var det då för text jag skulle sjunga in? Jo, för flera år sedan satte jag ihop en ny version av Cornelis Vreeswijks odödliga klassiker Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind som jag rönte stor framgång med på fest och andra sammankomster. Den har framförts både i Sverige, U S A och Belgien, både i festliga och ofestliga sammanhang. Och nu tänkte jag faktiskt publicera den här, så att vi nästa gång kan sjunga den alla tillsammans! Eller hur? Ja.

Den nya balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind
Mel: Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind

På Öckerö Nattklubb hörs disco och dunk
Och herrtoan stinker som var den en skunk
Där dansar Fredrik Åkare kind emot kind
Med lilla slampan Cecilia Lind

Cecilia Lind gör ej ont att se på
Men ack hennes IQ är runt trettitvå
Emellan hennes öron det blåser en vind
Hon har ett modelljobb, Cecilia Lind

Och Fredrik blev femtisju sistlidna jul
En gubbe som allmänt betecknas som "ful"
Hans hår har försvunnit och buken är trind
"Vad du är lik Loket", sa Cecilia Lind

Och Fredrik han säger med trånande min:
"Jag är Alladin och du är min pralin
Jag är Galdhöpiggen och du Glittertind
Ja, vi hör ihopa, Cecilia Lind!"

Cecilia fattar ust inte ett dugg
Men skrattar förtjust och idisslar sitt Bugg
Han kunde vart söt om jag hade vart blind....
Ändå attraheras Cecilia Lind

Kan det vara Fredriks personlighets skuld?
Nej snarare klockan i renaste guld!
Ja, Fredrik är gammal, men plånboken stinn
God för nån miljard tror Cecilia Lind

Cecilia, gör som du alltid har gjort!
Du ler och förför och ni gifter er fort
Ber Fredrik "Mig, älskling, i sänggaveln bind!"
Dra åt lite extra, Cecila Lind

Sådärja, geschwint så blev Fredrik ett lik
Och nyblivna hustrum är änka och rik
Då till Rivieran hon flyr som en hind
Hon var ganska klyftig ändå, fröken Lind


Nåväl, i väntan på att skivinspelningen skulle starta, det var ju en del förberedelser, bl a så skulle det ju passa ihop med att jag var i Sverige, så fick jag ännu ett meddelande från min vän, som vi för enkelhetens skull kan kalla Jonas. Nu hade han utvidgat sin bekantskapskrets till att även innefatta ett helt fotbollslag, och inte vilket fotbollslag som helst utan ett av Sveriges absolut sämsta lag! De låg sist i lägsta serien nere i Trelleborg och hade börjat prata med Jonas om att skaffa en kampsång för att bygga upp moralen. Och Jonas visste naturligtvis direkt vem som skulle kunna vara galen nog att ge sig in i ett sånt projekt. Turligt nog kände Jonas även en kille som kunde komponera musik och så fick jag nersänt mig en melodi.

Och nu orkar jag inte skriva mer idag. Jag är med största säkerhet sjuk även i morgon, och då ska ni få höra både hur den färdiga låten blev och hur det gick till när AJJZ spelade in sin numera legendariska skiva.


Kommentarer
Postat av: auranita

Väntar som vanligt med spänning!
Anna Nicole Smith- ,förlåt; Cecilia Lind-låten skall vi naturligtvis nynna allihopa nästa gång vi ses!
Krya på Dig!

2008-04-22 @ 23:22:56
Postat av: Anonym

Åh, jag som gått och tänkt på den här låten sen SM. Underbar!

2008-04-27 @ 13:56:29
Postat av: Hr kassören

Då detta opus framfördes a capella av ingen mindre än kompositören själv i min bil, på väg hem från Uppsala härförleden, så kan jag intyga att det gjorde sig utomordentligt väl "live" också :)

2008-04-27 @ 22:20:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0