Jul i Botkyrka

Nu har julen kommit till Botkyrka.
Året runt har fru Björk på nedre botten, som med jämna mellanrum brukar dricka sin frukost, en tomteslädeformad lampa i tre delar (två renar och en släde med tomte i) hängande i sitt köksfönster. När hon tänder sin tomtesläde vet man att då är det snart jul.

Ett annat säkert tecken är att ungarna börjar smälla smällare. Ungar och ungar, en del smällarhuliganer har gott och väl uppnått tonåren. Vad är det egentligen med dessa barn och deras smällare. Jag hatar när det smäller och bangar och visslar. Jag är helt enkelt inte Olyckan. Nyårsraketer förstår jag mig på, de far upp i luften där de smäller på långt håll och sen är de snygga en stund efteråt. Och så kan man ju förundra sig lite över vad mycket pengar den som sköt upp den lagt ner för ett så kort nöje. Och glädjas över att det inte var en själv som pungade ut.
Men en sketen smällare? Pang sa det, det luktar fis i hela grannskapet och i bästa fall har inga ögon, öron eller andra vitala organ träffats av splitter eller på annat sätt skadats. Råkar man nysa missar man det "roliga".
Fru Björk blinkar internationell nödsignal med tomtesläden av rädsla och hennes envetna hund får hjärtinfarkt.

Då är julen här! Mmmm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0