Kåldolmar med lingonsylt

Många maträtter lyckades skolbespisningen på Rönnowskolan i Åhus förstöra min aptit för i evig tid. Bruna bönor med fläsk kommer jag aldrig kunna klämma ner. (Jo, fläsket lär fungera.) Nästan lika illa är det med rotmos och ärtsoppa. Potatis som kokats med skalet på ska vi bara inte tala om! De fascinerande upptäckter man gjorde när man satte kniven i en sån potatis och drog skalet av den kan knappt i ord beskrivas men en liten jämförelserna med eskimåerna kan göras. Eskimåerna sägs ha hundratals ord för snö. Mattanterna på Rönnowskolan skulle kunna ha lika många för potatiskonsistens. Allt från flytande (man satte kniven i skalet och skalet buktades inåt som en vattensängsmadrass) till sten (man avlägsnade skalet och ut föll något som både kändes och smakade som grus).
Inte konstigt att man till slut tillämpade en sådan skalningsteknik så att hela potatisen följde med i själva skalningen så att endast pytt-i-panne-stora potatistärningar blev kvar.

En annan sådan rätt som jag trodde jag aldrig skulle hämta mig från är kåldolmar. Kålen på Scans kåldolmar i storköksvarianten kunde endast liknas vid en sak; tapetklister. Och om man till äventyrs skalade av kålen blottades en grå massa som man inte heller slickade sig om munnen över att få sätta tänderna i. Då fick man blunda och tänka på barnen i Afrika. För det gick ju inte för sig att slänga maten, vid soptunnorna stod i värsta fall tillsynsläraren och pekade med hela handen. Tillsynsläraren var även min klassföreståndare under mellanstadiet och en riktig skitstövel som aldrig borde släppts i närheten av skolbarn. Eller så var det kanske jag som inte bort släppts i närheten av honom, hur som helst så kom vi inte direkt bra överens.
Av sådana erfarenheter föds inga kåldolmeälskare.

Hur det kom sig så lärde jag mig till slut att älska kåldolmar och när föräldrarna åkte i går så lämnade de kvar en portion kåldolmar i kylen som jag just värmt och ätit under utstötande av vällustljud och följt av ett sällt välbefinnande.
Dessutom visar det sig att doften av kåldolmar i ett kylskåp för ett yrvaket sinne kan liknas vid tända stearinljus. Tänka sej....


Kommentarer
Postat av: David

Eskimåernas 100 ord för snö, hela listan!

http://www.mendosa.com/snow.html

2007-12-09 @ 22:49:01
Postat av: Miklos

depptla
a small snowball, preserved in Lucite, that had been handled

by Johnny Depp

hahaha

2007-12-10 @ 03:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0