Wiccus interruptus

Nu blir det Scrabble igen. Onördar varnas.

Varför har Scrabbleturneringar sista omgången? Det är ju den sämsta omgången! Inför sista omgången så leder jag riktigt ofta, men när sedan denna försmädliga rond spelats står jag där med hedrande andra- eller tredjeplatser. Jag hade varit svensk mästare samt vinnare av wICcA Cup och Mälarpirater Cup 2007 om turneringarna bara inte hade fullföljts.
Sista omgången är dessutom den tråkigaste eftersom man då vet att det snart är slut. Varför inte bara hoppa över den omgången? Jag bara frågar.

Det kunde ju dessutom varit bättre förutsättningar i helgen. Jag hade ju kunnat låta bli att få feber på planet till Göteborg så att jag gick omkring i delirium hela fredagskvällen och de sista tre ronderna på lördagen. Jag hade dessutom kunnat ha tränat lite mer på fyrorna så att TRÅK fastnat. Mer om detta senare.

wICcA Cup spelades i åtta ronder och ett rasande tempo. Det rörde sig om en lite för optimistisk tidsbudget av arrangörerna, och vissa blev visst stressade. Jag, som sällan använder all min tid kände inget av detta.
Det hela började med en tyst minut för Sabina Immonen som avled i torsdags kväll efter en tids sjukdom. Det slog ner som en bomb i Scrabble-Sverige, nästan alla hade någon relation till denna hyperaktiva internet- och turneringsspelare. Inte ens 40 år fyllda rycks hon bort. För ovanlighetens skull fanns det inga ord. Nu sitter hon och spelar den eviga monraden med Olsson och Klas. Hon kommer sopa banan med dem.

Sedan började fyrverkeriet.
Jag är ju rätt skaplig på att rulla, men det som hände igår kan bara förklaras av att allt snor i mitt huvud tryckte ut orden ur bakhuvudet på ett säreget konstruktivt vis. Borta var hjärnstoppen från förra helgens Gåskupp.
I första matchen mot Rita, som glädjande nog verkar fått ny blodad IRL-tand, radade jag upp tre rullningar. Först ANNALER, som konstigt nog rullades i tävling för första gången (enligt den statistik som finns), sedan (S)ORGESAm vilket var dedicerat Sabina förstås, och till slut (T)EMaTISK. Den där sista kom till på ett spektakulärt vis. Jag satt med EIKMSTT när Rita sa att hon tömde påsen. Det var en blank kvar och den hade således Rita. Hon hade dock tömt påsen lite för energiskt och satt plötsligt med 8 brickor på stället. Jag plockade tre av dem, av vilka en var den blanka såklart. Den blanka återvände till påsen, jag mjölkade ut ett T och plockade upp den blanka själv och rullade. Då får man liiiite dåligt samvete och tycker rätt mycket synd om motståndaren....

Match 2 blev en straffmatch. Patrik Grönwall knöt ihop säcken ganska snabbt och effektivt och jag fastnade i rullträsket med båda blanka. En sketen  MiNeRAL fick det bli, men redan 4 rull på bara två matcher.

I match 3 ställdes jag mot Rolle. Rätt tidigt satt jag med RADIATO på stället och ett R på brädet, men det var inte så fritt så man kunde lägga RADIATOR. Då såg jag som i trance att med det lediga N:et som låg på andra halvan av brädet så kunde jag istället lägga ORDI(N)ATA. Det var nog då jag kände att jag kom in i zonen.....där rullningar föds ur skitbrickor och där inga rinnande näsor eller skrällande halsar kan förstöra flytet. Typiskt är att jag sedan stilspelar med ett FASTmER lite senare i samma match. Jag har försökt att använda det ordet korrekt i en mening sedan dess men inte lyckats. 6 rull på 3 matcher.

Lunch intogs i lugn och ro och thairestaurang. Vi vågade inte gå till italienaren igen.

Så var det då dags för Micke i en match som bara kan liknas vid Scrabble-patiens från min sida. Han borde lära sig nu, slyngeln, att det är när han får såna matcher mot mig som han vinner turneringar. Micke fick inte ett enda A under hela matchen, jag fick dessutom båda blanka och tre rullar till, (I)NSkJUTA, (S)TADSLIV och AvOGHET. Micke skrämde slag på små barn och äldre damer och jag summerade dagens rullar hittills till 9.

När man är i Göteborg får man passa på att spela mot göteborgare. Femte ronden innebar Måns Eriksson för mig. Måns menade att han hade en gås oplockad med mig sedan SM. Jag tänkte att det måste vara ensamt att gå omkring där alldeles oplockad, så nu har Måns två. Gäss, alltså. Jag rullade vidare med ARSENAL och OLEANDe(R) och när jag dessutom betedde mig som en O(D)ÅGA för 40 poäng i matchens slutskede så fick Måns äntligen ge sig.

Susanna Niklasson dök lite oväntat upp i rond 6. Roligt att det gick så bra för henne och om hon bara kommer till nästa turnering utsövd så ska det nog gå ännu bättre då. Inget skönspel från någon av oss, men jag G(E)NerRERAde en rull och höll snittet på 2 per match.

Björn Ericson fick jag möta för första gången nånsin i rond 7. Han drog iväg till en början och var oförskämd nog att syna bort mitt *TRAM(S)eRI så jag blev tvungen att haka en MARRITt istället i nästa drag med M:et farligt placerad fem steg från en röd. Efter denna marritt plockade jag upp LANDRAS och funderade på om det fanns något B ledigt. Med lite tur så kanske Björn hugger på M-betet med (M)OTBOK eller nåt hinner jag tänka innan Björn hugger på M-betet genom att lägga (M)OTBOK. Trots dessa två rullar var jag inte riktigt ifatt, men med hjälp av den sista blanka kunde jag lägga en SLICe över röd och gå förbi. En grov miss av mig i mitt sista drag gjorde att det bara blev oavgjort. Jag hade helt förträngt att det finns något som heter TRÅK! Jag är för positiv.

Så gick det alltså till när jag nästan vann wICcA Cup 2007 med 2 rullar per match.
Hur det gick till när jag förlorade wICcA Cup 2007 är endast intressant av en anledning. Min sista och femtonde rull var en nia: (UT)KöRNING. Mycket bra spelat, Lars! Och 60-årsjubilaren Erik Elvers får sig en tuff match om tourens artigaste spelare om du fortsätter.

Jag skippade efterfesten och gick istället hem till Rolle och la mig. Det hjälpte inte. Däremot hjälper Truffans Ipren. Tack, Truffan, för att du räddade min nattsömn.

Kommentarer
Postat av: Jannikew

Alldeles rent för jävligt underbart skrivet, Johan!
Grattis till rullprestationen och till en fantastisk blogg! Heja hopp!

2007-12-02 @ 19:14:45
Postat av: truffan

Så lite så, synd bara du inte kunde vara med på efterfesten, den var skojig!

F.ö. håller jag med om att du skriver så bra att jag smyger hit och läser väldans ofta!:-)

2007-12-02 @ 20:25:08
Postat av: Ny läsare

Det här var nog första gången jag verkligen har läst en tävlingsresumé. Tack!

2007-12-02 @ 21:24:22
Postat av: matilda

hehe jag tittar hit titt som tätt när jag surfar på nätet du skriver skitbra du borde bli författare eller sportkomentator, helst författare!

jättebra referat däruppe, det visar att jag har rätt. jag måste ändra min taktik om jag ska klå dig. mina äss brukar vara att rulla men där är du bättre. Jag får tänka på att täppa till istället...
fast då blir det ju så trööökigt... hmm...får tänka på saken...ha ett kul spel eller att vinna? hm.....

2007-12-03 @ 00:42:24
Postat av: Anonym

ps du har fattat att andreas inte kommer att sjunga i idol nästa vecka va? (jippi girlpower)

helt klart rätt personer som kom vidare som jag ser det. marie har växt o växt förut tyckte jag hon va bra,Nu tycker jag hon ska vinna!!!:)

2007-12-03 @ 00:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0