Ett avtal med Scrabble-djävulen

Scrabble-djävulen satt nere i sin eldröda påse och blandade ihop sjugrupper av bokstäver med bara konsonanter i när han upptäckte att småjävlarna HRDGNZP och TTTTTTF hade kommit in i rummet och pockat på hans uppmärksamhet.
- Vad är det nu då? sa Scrabble-djävulen och stoppade ner ett Z så att det låg längst ner i påsen.
- O MÄSTARE, mässade HRDGNZP som den LISMARE han var. Det är dags för Gåskuppen idag. Än en gång kommer den där mesige ordföranden dom har möta sin oljige ärkefiende. Vad bestämmer du?
Scrabble-djävulen skrapade med BOCKFOTen och mullrade:
- Må han vinna om han offrar icke mindre än fyra oskulder på mitt altare innan han möter den oljige!!!! Men förr bleve det väl finsk dubbelseger än det händer! WHOaHAHAHAHAAAHAHAA!
HRDGNZP och TTTTTTF gned sina händer och krälade i stoftet.

Så var det då dags för Gåskuppen, och för första gången var jag skyhög favorit till titeln. Jag kände på mig att den rollen inte skulle klä mig över hövan, men att det till slut skulle bli så räligt kunde jag aldrig ana.
I första matchen ställdes jag mot Maria Ellfolk, som är en ny finsk spelare. Dom poppar ju upp som svampar ur jorden numera. Det var Marias första Sverige-besök med Scrabble-intentioner och vilket besök det blev sedan! För mig hade dagen kunnat börja bättre. Hopplösa ställ hela matchen igenom och hela tiden efter, och när jag i sista upptaget äntligen sitter med en SMARaGD på stället så blockar hon det enda läget. Förlust med omkring 50 poäng. Det var första gången någonsin jag förlorade mot en finsk spelare på tävling och i Scrabble-helvetet höll TTTTTTF upp ett benigt finger.

Andra matchen blev mot comebackande Malin Nordgren som jag bara mött online tidigare och hade revansch att utkräva av. Trots att jag släppte igenom hennes *tRÄLaCK för 104 poäng så vann jag med en marginal på ca 150. Inte mycket att säga om.

Tredje ronden stod Jonatan Larsson än en gång för motståndet. Vi började nervöst båda två, Jonatan fick *DYA bortsynat, jag fick plocka upp (S)TRÅKA. Jonatan drog ifrån stadigt och ingenting fungerade för mig. Scrabble var inte roligt längre och mina ställ hånskrattade mig rakt upp i fejan. Förlust med 100 poäng och för första gången på tävling fick Jonatan besegra mig på samma vis han har för vana att göra på Soft. Ännu ett benigt finger restes i Scrabble-helvetet.

Lunch intogs på 7-11 med julmust och allt, men det var svårt att finna någon motivation. Det går inte att vinna en sån här turnering med två förluster efter 3 omgångar. När jag var klar med min lunch gick tydligen TTTTTTF och grabbarna på sin lunch för i följande match mot Jannike så lossnade allting för ett kort, underbart ögonblick. BLANKEt(T), EUT(A)NASI och kERAMIK gav mig en seger med 576-256, en av de största i svensk Scrabble-historia.
Sen kom dom jävlarna tillbaka.....

Erik Elvers brukar vara väluppfostrad, men efter framgången i SM så har han blivit lite oförskämd. Han synade bort mitt fina försök *UTNYSTA och matade själv på med fina drag. Inget att göra åt, Erik vann för första gången mot mig, handduken var inkastad, turneringen spolierad och tre fingrar lyfta där det är varmt och konsonanterna hopar sig.

Lena Vikberg såg ut att lida mer än jag när hon rullade två drag i rad med S(T)aCKARE och (S)EGELBAR och lämnade mig i bakvattnet för gott.  Föga anade jag att jag hade fullgjort avtalet och nu stod inför det jag kommit för, och det som gör att jag till slut kommer minnas den här turneringen med lite glädje.

Först och främst; han hade inte 1500-talskläder på sig! Peter Oljelund kom i vanlig 2000-talskostym, som i och för sig var riktigt stilig. När jag lottades mot honom i sista rundan så gav jag nästan upp direkt. De senaste 4 mötena så har han vunnit, om det inte rör sig om 5 till och med. Han är mitt allra största spöke och dessutom är han väldigt bra på att psyka mig med sitt evinnerliga tjat om Erik XIV, som han av någon anledning tycker jag är mycket lik, eller åtminstone varit. 
Matchen började lite trevande, han fick tidigt ut Y för en skrälldus poäng och tog en liten ledning. Men så fick jag den första blanka och kunde ToRTERA honom lite. Efter det var ledningen bekväm och när jag mot slutet av partiet fick även den andra blanka så insåg jag att dagen inte var helt misslyckad. Jag vann med 393-271, och det var alldeles underbart. Jag blev 10:a i turneringen, men rating är till för att återvinnas.
Och dessutom blev det finsk dubbelseger. Heja, Maria och Gerd!

Och i Scrabble-helvetet satt Scrabble-djävulen och skakade STORÖGD på huvudet.   

Kommentarer
Postat av: Trogen läsare

Lika som bär:
http://www.dsek.lth.se/folk/foto/d95/d95jb.jpg
http://www.schneeland.com/kuvat/geschichte/erik14.jpg

2007-11-25 @ 21:27:40
Postat av: Lena

Om det är till någon tröst, vilket det säkert är, garanterat en stor sådan, ja nästan störst i hela världen skulle jag nog drista mig att påstå, så är de där 459 poängen de högsta jag hittills lyckats skrapa ihop på ett IRL-turneringsbräde.
Jo, och de var mot dig då.
En kväll i november.

2007-11-25 @ 21:47:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0