Konsten att flyga

Imorgon ska jag flyga mellan Stockholm och Göteborg. Jag ska stanna där i två dagar och behöver inte stort mer än två skjortor, två par strumpor och underkläder, en necessär och kläder jag går och står i. Förlåt, sa jag necessär? Jag menar naturligtvis potentiellt terroristkit!
Sträckan Stockholm-Göteborg tillhör inte de mest terrordådsbelastade i världens luftrum. Aldrig nånsin har någon försökt spränga något plan i luften ovanför Motala med hjälp av flytande sprängämne som ser ut som linsvätska eller tandkräm. Inte ens de suspektaste shampooflaskor har använts som bombbehållare på svenska inrikesflyg.

Trots detta är jag tvungen att checka in allt bagage som innehåller vätskor eller krämer. Att checka in bagage kostar extra och gör att längre tid måste ägnas åt själva resandet i form av väntande vid bagageband och i incheckningsköer som man bör ställa sig i 2 timmar före avgång. (Är det egentligen någon som någonsin självmant kommer till flygplatsen 2 timmar före avgång???)

Vill man nödvändigtvis spränga kommunikationsmedel med nitroglycerin i linsvätskeflaskor så kan man lika gärna spränga en buss eller ett tåg. Och en bekant till mig roade sig en gång under en flygresa att tänka ut dödliga vapen hon skulle kunna tillverka av sin filofax. Den som verkligen vill begå terrordåd lyckas med det i alla fall, oavsett om jag har med mig en Loka i handbagaget eller inte.

Kommentarer
Postat av: Jag

Eller så tar man tåget.

2007-11-29 @ 13:30:39
Postat av: Banjo-Herren

Som är dubbelt så dyrt som flyget.

2007-11-29 @ 14:10:59
Postat av: Lena

Det är konstigt att flyga.

2007-11-29 @ 15:17:10
Postat av: Trogen läsare

Om jag var terrorist skulle jag spränga ett tåg. Så ta inte tåget. Om jag nödvändigtvis måste ta tåget har jag alltid en apterad sprängladdning med mig i väskan, för att vara på den säkra sidan. Risken att det skulle råka finnas två bombmän i samma tågvagn är nämligen oerhört lien, för att inte säga
försumbar.

2007-11-29 @ 18:05:33
Postat av: Anonym

Trogen läsare låter som en tönt.
Världen behöver inga fler töntar. Kan inte TRogen läsare bara sluta vara.
Du är onödig.

2007-11-29 @ 20:57:58
Postat av: Banjo-Herren

Jag tycker ingen läsare ska sluta vara. Speciellt inte de trogna.

2007-11-29 @ 21:48:40
Postat av: Onödig töntig trogen läsare

Jag tror jag ska starta en blogg där jag bara skriver om onödiga och töntiga saker.

Nej just det, en sån finns ju redan...

2007-11-30 @ 21:26:40
Postat av: Andreas

Terroristbenägenheten i de utbildade tyckarna verka ha besätmt sig för terroristdåd med samam effekt som clusterbomber är den metod man helst använder. Så ta en promenad till GÖteborg så är risken lika med noll. Men Mattematikerna har räknar ut att man kan leva sitt liv i et flygplan utan att drabas utav något allvarligt tillbud.. Så ska jag lyssna på mattetöntarna eller de som sprider skräckpropaganda för att själv ta sig fördelar utav det?

kram

2007-12-02 @ 18:13:43
URL: http://scrabblegeek.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0