Min ära står på spel

Jag upptäcker att jag inte längre kan ladda ner foton från min kamera till min dator.
Jag, med tre års erfarenhet av kamerasupport, sitter plötsligt här helt hjälplös. Jag har provat allt.

Det började med att datorn kraschade. Moderkortet lämnade in eftersom de belgiska dataanalfabeter jag en gång köpte den billigt av inte fattade en så enkel grej att en så pass stor processor inte kan fläktas med en liten vindsnurra utan behöver en ordentlig fläkt. Så fort datorn var på längre än 24 timmar i stöten så dog den. Otroligt att den inte dött tidigare.
Nåväl, moderkort och fläkt byttes ut. Naturligtvis hade flera program tagit skada och behövde ominstalleras. Att ominstallera iTunes så att iPoden kunde fortsätta användas gick över huvud taget inte. Adjöss med den. Även adjöss med alla de låtar jag laddat ner från iTunes Store för dessa kan ju endast avlyssnas med hjälp av iTunes! Mycket smart av Apple. Dom svinen.

Kameran har jag inte behövt koppla in till datorn förrän idag. Minneskortet är snart fullt och bilder från lokalmästerskapen och SM behöver laddas ner och sedan vidare upp till hemsidan. Jag kontrollerar så att alla program jag behöver är installerade. Canon levererar väldigt bra mjukvara till sina kameror. Deras program ZoomBrowser EX är superbt och Canon Camera Window laddar över bilder med blixtens hastighet. 
Men det är nu som otäckheterma tar vid. När jag kopplar in kameran så känner datorn att ny maskinvara kopplats in. Det tar en evighet, jag blir uppmanad att stoppa i installations-CD:n för kameran och plötsligt så hittar datorn en drivrutin som inte alls är Camera Window. 137 bilder ska laddas ner och det tar en evighet till! På den tid Camera Window skulle varit klar så har det här skräpet jag nu kommit i kontakt med hunnit med 20. Jag är en tålmodig man och sitter och räknar ner.

I ett annat fönster öppnas helt oförhappandes PhotoShop Album Starter MumboJumbo Blahablaha version 3.6.7.2.78923456. Det är tydligen detta program som ska ta hand om bilderna. Vart tog ZoomBrowser vägen? Nu kommer det mest fantastiska av allt. Det ondskefulla MumboJumbo version 666 berättar att även det programmet ska ladda ner bilderna! Och det i värsta snigelfarten. Efter sju bilder säger kameran att den inte orkar mer, batteriet är slut. MumboJumbo har då laddat ner de sju bilderna, döpt om dem mot min vilja och dessutom sparat dem i tiff-format, på en helt annan plats än den jag velat!

Min stackars oskyldiga kamera får gå och lägga sig i batteriladdaren en stund, men innan dess så har jag gått in och markerat i kontrollpanelen i Windows att när den här lilla änglalika varelsen kopplas in igen så ska inget annat program än Camera Window startas. Jag kan mina saker när det gäller kameror ihop med datorer. Tre års arbetserfarenhet, tänk på det.

1,5 timme senare är kameran fit for fight igen och jag kopplar in den i datorn. Upp ploppar PhotoShop Devil's Playmate from Hell Album Starter Avada Kedavra version 3.2.666! Hur är detta möjligt!? Jag går in i kontrollpanelen och kikar. Där står det att när lilla söta Digital IXUS 900 Ti kopplas in så ska bara Camera Window och inget annat startas. Ändå händer detta. Jag avinstallerar kameran varligt och går sedan till storms mot PhotoShop-monstret med mitt blodiga digitalsvärd, nedkämpar det och kastar kadavret i Papperskorgen under rabblande av demoniska besvärjelser. Sedan avinstallerar jag kärleksfullt alla Canon-programmen och startar om datorn.

Därefter ominstallerar jag hela Canon-paketet och kopplar in kameran igen, precis som jag har gjort hundra gånger tidigare och som alltid funkat. Inget händer.
Jag kopplar in kameran på en annan USB-port. Inget händer.

Jag kommer bli tvungen att få krypa till korset och ringa Canon Helpdesk. Man får hoppas att det är god personalomsättning där så jag inte träffar på någon jag känner......

Kommentarer
Postat av: Jannike

Åh, alldeles ljuvligt, Johan! Smutt, smutt! :-D

2007-11-20 @ 08:23:14
Postat av: alterego

Skrattar så jag gråter. :-D
"Jag avinstallerar kameran varligt" - underbart!

2007-11-21 @ 23:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0