Stolthet och fördom

Det bär mig emot, men jag blir tvungen att köpa Stolthet och fördom idag. Så går det när man lovar sig själv saker.

Mina ungdomsår kantas av flickor och kvinnor som får något drömskt i blicken när man nämner Stolthet och fördom. Tankar på Mr Darcy gör dem alldeles vimmelkantiga av längtan efter engelska hedar och gods. På en av mina studentkorridorer (inte den där tvångstankesflickan fanns) så blev det nationell helgdag om filmen visades. Näsdukar kom fram och kladdiga kakor bakades. Inte ens de kladdiga kakorna kunde få mig att delta i högtiden. Det är nåt med mig och den allmäna opinionen, jag måste helt enkelt gå emot den.

Men nu blir jag tvungen att falla till föga, och det alltså p g a ett förhastat löfte till mig själv. Jag lovade nämligen att köpa och läsa hela Expressens klassikerserie när jag insåg att jag faktiskt inte läst en enda av de planerade titlarna, förutom halva Hemsöborna. Jag och serien började starkt med Hemsöborna (helt fantastisk), Gösta Berglings saga (magiskt vacker) samt Möss och människor (John Steinbeck är min husgud, även om jag inte läst just denna förut) och Doktor Glas (en blogg från förra sekelskiftet) men sen började det bli mer tveksamt. Jag slutade läsa och började blogga istället. Nu ligger Virginia Woolf, Harry Martinsson och snart Jane f-ing Austen och bygger på mitt dåliga samvetes nattduksbord.

Jag måste övervinna både min stolthet och min fördom för att genomföra projektet. Att kladdkakemaffian skulle besegra mig till slut....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0