Grandet i mitt öga

Jag kände en närvaro i rummet. En närvaro som inte mådde bra och inte ville att jag skulle göra det heller. Långsamt snurrade jag ett halvt varv på stolen och där bakom mig stod en ljudlös Mårra och sög idogt glädjen ur närmiljön.
En Mårra känns igen på att mungiporna och armarna pekar rakt nedåt och att de inte säger något förrän man stirrat på dem i ett par sekunder. Jag gjorde min plikt och Mårran öppnade munnen. Det lät som tvåans sandpapper.
"Sysslar du med nyteckning?"
Det där måste ha varit en retorisk fråga eftersom Mårran mycket väl vet att jag sysslar med nyteckning av försäkringar.
"Jag föredrar att måla i olja" hade varit totalt fel svar och av någon gudomlig försyn så insåg jag detta i tid och svarade istället med ett inställsamt ja. Inställsamma jan är bästa sättet att medicinera mot Mårror.
"Du har skrivit fel milleniesiffra på fem försäkringar" sänkte Mårran temperaturen med, "och jag ville bara se till att du tänker på det i fortsättningen..."
(Milleniesiffran läggs in i ett specialfält i formuläret som man måste klicka speciellt på för att ändra, den ska vara 9 om kunden är född på 1900-talet och 0 om kunden är född på 2000-talet. Ja, vi har bebisar som kunder.)
Jag blir alltid förlägen när jag ertappas med slarvfel och vill gärna gå till botten med detta.
"När då?" säger jag med en stämma som fröken Galdhöppigen-Glittertind på Vattenfall hade blivit grön av avund finge hon höra.
"Det var den 16:e", gnällde Mårran.

Den 16:e december lärde jag mig registrera nya försäkringar. All vår början bliver svår, men sedan dess har jag registrerat bortåt 30 försäkringar om dagen, alla med rätt milleniesiffra.
Detta vet Mårran. Det är inte ens säkert att hennes ursprungsmål med att stå bakom mig och döda stämningen var att prata med mig, det kan faktiskt vara så att hon bara improviserade när hon märkte att någon noterade hennes närvaro.

Varje dag sitter Mårran och registrerar inkomna extrapremier. Det har hon gjort i ett drygt halvår. Så fort det rör sig om försäkringar där det finns mer än ett avinummer att välja på gör hon samma fel. som skapar extraarbete och irritation för henne och hennes medarbetare.
Hon är således expert.
Jag tog allt hon sade till mitt hjärta och begrundade det.

Kommentarer
Postat av: truffan

Hon hade kanske haft en dålig dag, någon hade kommit till henne och gjort en liten anmärkning, vips var det; katten på råttan, råttan på repet och repet på JOHAN!

2008-01-08 @ 20:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0