Två sidor av samma mynt, två ändar av samma linje

Redan på andra dagen återuppstånden från det döda rustade jag mig för att åka till jobbet i morse och inledningsvis gick det riktigt bra. Utsövd och pigg vaknade jag vid 6:30, sträckte på mig, tryckte på Snooze och somnade om. 6:39 vaknade jag igen, sträckte på mig, tryckte på Snooze och somnade om igen. Vid 7:06 gick jag äntligen upp, borstade tänderna, amfierade mig (finns det någon utanför min familj som använder det uttrycket?), petade in ögonen (man kan också peta UT ögonen, men det görs från andra hållet), klädde på mig, hoppade över frukosten och gav mig av.

Med iPoden i öronen och City i händerna drömde jag mig bort och när vi passerade Gamla Stan så fick jag en så fascinerande tanke i huvudet (snart blir det mastodont-knåp i Ordspels forum) att jag helt sonika glömde bort att gå av på T-Centralen.
Ingen större skada skedd, det var bara att stiga av på Östermalmstorg och ta första bästa tåg tillbaka, och vid den tiden på dygnet går tåget nästan löjligt ofta.

Det blev en kulturchock.
Det var som att ha suttit och lyssnat på gangsta rap och plötsligt av misstag ratta in P2.
Från myllret av skolbarn och morgontrötta långpendlare på väg norrut till de "fina" damerna från Östermalm och Lidingö på mindre än en minut. Där sätena norrut fylldes av bylsiga täckjackor och klasar av barn av olika röststyrka satt plötsligt damer i hatt och kappa och byrådirektörer och ärkehertigar och änkenåder.
Tur att man bara skulle åka med en station.


Kommentarer
Postat av: David

Jag åkte Vårberg-Lidingö varje idag ett halvår. Röda linjen är en fascinerande klassresa.

2008-01-29 @ 18:28:00
Postat av: Ylva

Tur jag aldrig lämnar ön... Det var alltså inte mig du fick syn på, men möjligen nån av mina döttrar :)

2008-01-29 @ 20:25:06
Postat av: Orne

Har aldrig använt "amfierade" och vet inte ens vad det betyder, men anar att det har med att tvätta ansiktet att göra.

Vi ser fram emot mastodont knåpet!

2008-01-30 @ 10:08:28
Postat av: Anonym

jag saknar stockholm :D

2008-01-30 @ 14:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0