Belgiske tidender

Här är Banjo-Herren med de senaste rubrikerna!

Bindestreck har återfunnits på franska tangentbord! Det hade förklätt sig till minustecken på den numeriska avdelningen. Tangenten som uppgav sig att vara bindestreck men i stället visade sig vara likhetstecken har tagits in för förhör och har gjort vissa medgivanden.

Och så politik. Det belgiska parlamentet har nu löst den nio månader långa krisen och lyckats sätta ihop en koalitionsregering. Den tilltänkte premiärministern har av krisen dock tvingats sjukskriva sig p g a en stressrelaterad sjukdom. Enligt en talesman mår han bra, men man får inte prata politik med honom. Då somnar han. (Obs! Detta är inget skämt!)

Nu djur! Cockerspanielhannen Atlas som är mest känd för att vara Bryssels största hund med sin mankhöjd på mäktiga 25 cm har nu utökat avståndet till sina konkurrenter.
"Jag kände att jag inte hade så mycket att ge på höjden längre", berättar Atlas i en exklusiv intervju för Banjo-Herren, "så nu har jag koncentrerat mig på bredden i stället."
"Hur har den här remarkabla förbättringen blivit möjlig, tror du?"
"Jag har koncentrerat mig på att äta upp allting jag hittar när jag tar ut min människa på promenad. Och sen brukar jag dricka av hennes olivolja när hon är på jobbet. Dessutom brukar jag försöka slicka i mig eventuella herrbesök. Du verkar riktigt god, faktiskt. Slurp, slafs...."

Vetenskap. Belgien, som naturligtvis brottas med en stor utlandsskuld, har kommit på vad som är viktigt att lägga pengar på och därför startat bygget av en jättelik polarstation.
"Det här kommer att ge ovärderlig goodwill till Belgien", säger en tokdåre i organisationen runt bygget. "Vi bygger den på plats uppe vid polen, men det är ju viktigt att vi skyndar oss och får upp taket på stationen innan det börjar snöa. Om det snöar in blir ju stationen förstörd!"

Och så mat. Från ett kök på Rue de Vleurgat rapporteras ett nytt världsårbästa i matlagning. Det nya gällande rekordet bestod av lammgryta tillagad i marockansk lerbytta med couscous och saffranswokad brysselkål. Kocken, Vera K, var märkbart tagen av prestationen.Hemligheten med det lyckade rekordförsöket är med största säkerhet att den planerade assistenten Vera anlitat inte la sig i alls utan bara hjälpte till med själva förtärandet av anrättningen.

Till slut vädret.
Det lär bli helt normalt Bryssel-väder även idag. Dagen börjar med solsken och varmt för att om en halvtimme slå om till ösregn med inslag av hagel. Framåt lunch kommer en värmebölja in och ger tropiskt väder följt av storm, som klockan tre stiger till orkan. Sedan stiltje i 10 minuter följt av istid. Framåt kvällen uppklarnande och snö, blandat med värmeåskväder.

Det var allt från Bryssel för idag. God förmiddag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0