Alltid lär man sig nåt

Idag lärde jag mig t ex att man kan kolla om en ananas är mogen genom att dra i ett blad i "kronan" eller vad det nu kallas, det där lövverket på toppen. Lossnar det relativt lätt vid roten är den mogen. Att torggubben som visade mig tricket också påstod att detta visade att den var söt tar jag med en nypa salt. Alla ananaser är väl söta?

Salt på ananas sägs för övrigt vara rätt smaskens, men då ska det vara flingsalt.


En annan sak en kollega till mig försökte lära mig idag var att kvinnor aldrig har navelludd, men man går ju inte på vilket tokeri som helst.....att kräva bevis genom att få provpilla slog mig aldrig in.


Sen undrar jag om Sören från banken i Saftskallehult lärde sig något idag. Han ringde nämligen upp mig och sa följande:
"Din kollega Anna har frågat mig om en summa pengar som vi har satt in på ett konto. Vilket konto menar hon?"
Min kollega Anna var inte närvarande, jag visste inte vad hon gjorde (mer än att det INTE var att hon pillade navelludd i alla fall) och jag visste verkligen inte vad hon tänkte på. Det trodde dock Sören, eftersom han verkligen verkade förvänta sig ett svar.
"Du, jag måste nog be Anna ringa upp dig!" sa jag serviceinriktat.
Sören sa ingenting.
"Då behöver jag ditt telefonnummer."
"Mhm", sa Sören.
Han tänkte visst inte ge mig sitt nummer. På displayen på min telefon såg jag det.
"Är det 0123-45678?" undrade jag. (Telefonnumret heter i verkligheten något annat.)
"Mhm" sa Sören.
"Och du heter Sören...." började jag med en sån där liten uppgång i tonläge på slutet som för varje annan vanligt funtad samtalspartner innebär att de ska fortsätta meningen.
"Mhm" sa Sören igen.
"Jaha..." sa jag och gjorde in liten paus för att se om fortsättning följde. Det gjorde det inte. "Då ser jag till att hon ringer upp dig."
"Bra!" sa Sören och la på. Inte tack, inte hejdå.
Samtalet mellan Sören och Anna en stund senare blev långt och från Annas sida rätt så animerat. Min favoritreplik var: "Jag har skickat likadana mail i åtta år och du är den förste som haft några motfrågor! Jag uppgav personnummer på kunden, vad mer behöver du för att hitta ärendet?"
I Saftskallehult tycker de inte att personnummer är tillräckligt individuellt. Nej, skonummer, det är the shit!

Apropå absolut ingenting så skulle jag vilja avsluta dagens inlägg med att nämna att Suncana är en duktig scrabblespelare som aldrig misstänkts löpa någon risk att bli sist i ett svenskt mästerskap. Så var det sagt.


Kommentarer
Postat av: Helene

Nä, Johan, omogna ananaser är inte söta. Så torggubben hade nog rätt.

Blad lossnar = mogen ananas.

Mogen ananas = söt ananas.

Blad lossnar = söt ananas.

2008-05-14 @ 19:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0