Färgblinda är också människor

Säger jag "i april" så behöver det inte nödvändigtvis betyda "första april".

Jag kom ifatt samhället idag och köpte ett SL Access-kort. För er utanför 08-området kan jag berätta att detta kort ska funka som passerkort i tunnelbanan, pendeltåg, gator, torg och andra inrättningar. Det är laddningsbart i en maskin så att den undre världen ska få någon mer mackapär att köra skimningstrick på. Man måste tänka på arbetstillfällen.
SL Access-korten är kreditkortsstora plastkort som finns i fem olika färger.

För att få ett SL Access-kort behöver man dock uppsöka ett SL Center. Jag valde det på Centralen.
Jag hade fullt sjå med att fundera ut vilken färg jag skulle välja. Den mörkblå var ju rätt fin, den gröna såg gräslig ut och den röda....fast lila är ju rätt coolt. Mitt nummer ropades upp.
Expediten la upp två kort på bordet, ett rött och ett ljusgrönt.
"Vad vill du ha för färg?"
Var de lila slut? När skulle det komma in en ny sändning? Kanske de fanns på ett annat SL Center? Skulle han kanske kunna ringa runt och höra efter? Eftersom det var lång kö insåg jag att det inte var läge att sjåpa. Den ljusgröna såg fortfarande alldeles gräslig ut.
"Jag tar gärna röd!" sa jag klart och tydligt.
"Jaha", sa tjänstemannen och la tillbaka det röda i hyllan, laddade snabbt det ljusgröna och sa "Nästa!"

Så nu går jag runt med ett gräsligt ljusgrönt SL-kort i fickan. Fattar dom inte på SL att det här är ju ett val som vi resenärer måste dras med i evinnerlig tid i värsta fall? De kan ju inte sätta en massa färgblindstyren i luckorna under så här livsavgörande rusningstider!

Suck.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har hört att Acceskorten beröknas ha en livstid på ca 6 år. Grattis.

2009-04-07 @ 21:38:47
Postat av: Lialia

Det är väl så att du fick ett kort med trendfärgen limegrönt. Den modemedvetna tjänstemannen tyckte givetvis att den passade din personlighet och kunde inte tänka sig att ge dig något annat. Att det är fjolårets trendfärg är mindre viktigt, den håller ju än. Eller hur? Du får klä dig i något mörkbrunt eller gråbrunbeigesvartgrått och se - så snyggt ihop! Det kortet kan du vara stolt över, flera år framöver. :)

2009-04-07 @ 23:39:56
Postat av: S

tråkig design.

2009-04-07 @ 23:58:30
URL: http://sessah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0